Storytelling i nöd och lust

Läste om en undersökning från USA som är nedslående för kommunikationsbranschen som säljer sina tjänster till företag och organisationer. Nedskärningar, nedskärningar, nedskärningar. 3 av 4 organisationer drar ned på media- och reklamsatsningar. Fler än hälften skjuter upp tänkta kommunikationssatsningar. Många kräver lägre priser av sina byråer och kommunikationskonsulter för att överhuvudtaget anlita dem. Det är förmodligen ingen större skillnad i Sverige. Jag säger…


…skörda berättelser istället för att hitta på kluriga kampanjer. Storytelling alltså.
Jag säger släpp fram kunder och entusiaster exempelvis via att delta den sociala webben. Deras ord väger tyngre än alla traditionella kampanjer i TV, annonser och stortavlor.
Varför inte öppna för kunddialoger på den egna webben. Kanske webbforum för era kunder hos er. Delta i samtalet med hjälp av de medarbetare ni har. Tänk nytt.
Släpp fram snacket, planera för Word of Mouth under ordnade former. Lyssna och delta.
Storytelling, dvs att söka, finna, skörda och använda de verkliga berättelserna om era varor, tjänster, medarbetare och kunder fungerar både i nöd och lust.
Jag har vid flera tillfällen varit anlitad i svåra tider. Då behövs exempelvis trots-allt-stories för att överleva istiden. Flera av mina uppdragsgivare har jag för övrigt följt både i nöd och lust. Samtalet och berättandet måste ju fortgå.
Precis som i familjen. Håll ihop flocken lyssna och berätta.

%d bloggare gillar detta: