Fullt i Helsingborg

I dag höll jag ett frukostseminarium hos Marknadsföreningen i Helsingborg. Det var fullt i konferenssalen i Dunkers Kulturhus. 350 personer frukosterade under ett fantastiskt mingel innan jag fick ordet. Det var nästan partystämning från kvart i sju på morgonen. Dunker själv..


Gummifabrikören som inte fick några barn och därför donerade alla sina pengar till helsingborgarna är utnämnd till årtusendets helsingborgare. Han medverkade som bronsstaty.
Rögles sportchef var där. Han berättade i en paus för mig att det var Pollenkungen i Ängelholm som lade grunden för Rögles hockeylag, nu i elitserien. Pollenkungen behövde någonstans att lagra sina extrakt och byggde då en hall på 60-talet som också gick att använda för hockey.
Berätta era sanna anekdotiska berättelser vid varje matchöppning, sa jag till Rögles marknadschef. Max 2 minuter långa. En story per matchtillfälle rätt ut i hallen. Då har ni snart tusentals berättarambassadörer. De är ju redan med på Rögles sida så att säga. Vill inget hellre än berätta. Ta fram 5 viktiga berättelser och ge dem vingar via supportrarna.
För de 350 betalande gästerna som ville höra mig berättade jag om hur underbart det är att använda sig av sanna berättelser när man för sig mot marknaden. Jag talade med exempel om hur storytelling bygger varumärken och påverkar priser och självkänsla.