Stories finns överallt

Överallt där människor lever tillsammans finns berättelser. Människor berättar. Företag och organisationer är förstås inget undantag. Berättelserna är helt enkelt ett mänskligt sätt att överföra kunskaper och värderingar. Det är…


…så vi förstår normer, uppfattar vad vi håller på med.
Om man kunde kunde uppfatta och samla vad som sades, låt oss säga under en dag, i en organisations alla korridorer och fikarum så skulle man få massor av stories.
Bland dessa finns rent berättarguld för ett kreativt och strategiskt ledarskap och för stöd i organisationsutvecklingen. De kan sättas i arbete i exempelvis varumärkesbygge, rekrytering, marknadsföring, produkt- och idéutveckling.
Man skördar ur verkligheten och det finns utmärkta metoder för detta.
Beroende på vilken strategi man har med sin storytellingverksamhet i och om organisationer och om varor och tjänster så kan man kategorisera efter exempelvis:
Berättelser om grundare och andra förflutna händelser som haft avgörande betydelse.
Berättelser om vad som händer nu och som är viktiga för gemenskap och förståelse.
Berättelser som vi hoppas få berätta om fem år men som redan nu flimrar förbi.
Berättelser om personer.
Berättelser från och om våra kunder.
Berättelser om nya idéer.
Berättelser om arbetet i sig.
Berättelser om viktiga händelser relaterade till kunder, klienter och övrig omvärld.
Berättelser om organisationen.
Berättelser utöver prestanda i våra varor och tjänster.
Berättelser om tyst kunskap.
Berättelser om hur vi är tillsammans.
Berättelser om misstag.
Berättelser om viktiga genombrott.

Och så vidare…