Har skänkt 200.000 par skor

När Blake Mycoskie på en resa i Argentina såg de traditionella espadrillerna, s k alpargatas, fick han idén att ta hem skorna och modeanpassa dem till Usa. Samtidigt kände han att han ville göra något för de fattiga barnen i Argentina och barn i andra länder som inte hade några skor. Därför skänker han…


…, eller snarare köparna, ett par skor för varje sålt par. På två år har Tom´s Shoes sålt 200.000 par skor.
Därmed har de förmedlat lika många par till barnen och visat ett DNA som företaget vill ha som en del i sitt varumärke.
Alla köpare blir i och med detta upplägg involverade i marknadsföringen eftersom det är storyn och ambitionen som säljer skorna lika mkt som själva skon i sig. Skorna representerar en värdering och den som använder skorna visar att han eller hon bidragit till att minska nöden och att han eller hon kunnat bidra med lite glädje hos de fattiga barnen.
Här finns storyn.
Detta är en storybaserad marknadsföring som tilltalar den del av modeindustrin som vill visa sig hållbar. Det ger kunderna tillfredsställelse och en story kring sina skor som de förstås gärna berättar.
Tom´s Shoes använder sig inte av traditionell reklam och marknadsföring. Tom´s Shoes litar på att snacket går med hjälp av en kår av flera hundra tusen evangelister som stadigt för budskapet vidare.