Storytelling hos Xdin

Jag har nu träffat avtal med det framgångsrika Teknikkonsultföretaget Xdin om en storytellinginsats. Xdin, med mer än 500 medarbetare, 150 nyanställda bara det senaste året, har en mycket offensiv personalpolitik och ett nöjd medarbetarindex på 95 procent. Jag ska…


…lägga upp och hålla ett skräddarsytt seminarium och en skördefest med alla 500 medarbetare i oktober. Jag är säker på att de kommer att tycka det blir både roligt och nyttigt. En rit kring varumärket.
Storytelling är alltid bra för rekrytering, marknadsföring och för utvecklande av organisationskulturen. Men dessutom är det faktiskt också ett mycket roligt sätt att umgås i en organisation om man vet hur det ska läggas upp.
Xdin har filosofin att satsa lika mycket på nöjda medarbetare som på nöjda kunder. HR-chefen Caroline Spännar har en stark roll i detta.
Bland Xdins största kunder finns Atlas Copco, Fortum, Ringhals, Scania, Volvo IT, Volvo Penta, Volvo Powertrain, Volvo PV och Volvo Trucks. Så vi har alla på något sätt kontakt med Xdin utan att vi kanske känner till det.
Ett teknikintensivt och teknikutvecklande företag som Xdin kan få stor nytta och glädje av att utveckla sin storyrepertoar. Det första steget till detta tar de därför tillsammans med mig i oktober.
Det finns säkert en del som inte vet vad Xdin är för något. Svaret på den frågan kan mycket väl formuleras i en eller flera stories som komplement till det tekniska svar som används av dem som redan vet.