Nyhetsbrev 35: Emotionell kommunikation

I dag har Nyhetsbrev 35 skickats till närmare 2000 prenumeranter. Vill du också bli prenumerant så går att kontakta mig på nyhetsbrev@storytellers.se eller skriva in dig själv här en bit ned till höger. Det 35e brevet finns om du klickar på länken här under:


Hej Storytellervän
Här kommer nyhetsbrev 35, mitt i sommaren. Jag har som ambition att storytellers.se ska vara den självklara svenska mötesplatsen för dem som intresserar sig för storytelling i och om organisationer.
Nyhetsbrevet, som kommer en gång i månaden, är en del av denna ambition. Här tar jag upp vad som skett inom organisationsberättandet den senaste månaden. Det som står här behandlas i regel djupare inne på http://storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kommuner, stora som små, arbetar allt mer med varumärken och värdegrund. Där har storytelling en given plats. Jag har för närvarande uppdrag från exempelvis Botkyrka, Flen och nu senast också Stockholms Stad.
Berättelsen som skördas ur verkligheten kan stärka bilden av kommunen och locka till sig både företag, entreprenörer, medborgare och kanske viktigast av allt i denna tid, nya medarbetare. Kommunerna står inför stora nyrekryteringar i och med generationsväxlingen som pågår.
Här kan emotionell kommunikation i berättarformat vara ett kraftfullt verktyg och komplement till det faktuella som annars dominerar i dessa sammanhang.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Apropå emotionell kommunikation så håller jag på att utveckla en idé tillsammans med filmaren Björn Lindfors. Vi har redan gjort en kort pilotfilm som visar hur ett skogsbolag skulle kunna kommunicera hållbarhet och miljövärden utan att ramla ned i den vanliga fakta- och policyfällan.
Hur ger man en kort, filmatiserad bild av ett miljöansvar? Hur erbjuder man en bild som gör att tittaren / lyssnaren känslomässigt kan förstå ambitioner och långsiktigt tänkande utan att tvingas processa abstrakta tal och diagram i hjärnan.
Detta har vi idéer om, Björn Lindfors och jag.
Alla företag och organisationer måste numera förhålla sig till hållbarhet och miljö. Vi kan på olika sätt kommunicera detta. Ett sätt är, menar jag, det emotionella berättandet som överför känslor. Det är det vi utvecklar tillsammans och något som jag länge som storyteller har arbetat med.
Självfallet står detta inte i motsättning till vanlig vetenskaplig och faktabaserad kommunikation. Men ibland kan det faktiskt vara ett bra komplement och till och med ett kraftfullt alternativ.
Skulle din organisation vilja höra mer om detta så kontakta mig på matts@storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Att berätta om händelser i bilder, vilket är det vanliga dramaturgiska greppet inom storytelling, är också något användbart för chefer. Jag coachar ofta chefer som vill ha stöd i att bjuda på sig själva och ge emotionella bilder som speglar organisationen. Sverige behöver fler VB:ar. VB ska då tydas som Verkställande berättare. Storytelling är användbart i ledarskapet. Det har chefsmedia nu förstått eftersom de hela tiden vill intervjua mig om detta.
Apropå intervjua så var jag så kallad expertkommentator i P1-morgon härom veckan när Apple introducerade Iphone på den svenska marknaden. Redaktionen ville ha kommentarer kring Apples marknadsföring och hur Apple regisserar en hype kring en produkt som ännu ingen sett. Ett av svaren är förstås att de de skickligt börjar försäljningen en sekund över midnatt. Klockan 00.00.01. Det finns en länk på storytellers.se till den intervjun.
Storytelling har också uppmärksammats i en rad dalatidningar i samband med att jag och konstnären Maria Backman samlade samtidsberättelser i Västerdalarna nyligen. För att se att en kommun och en region utvecklas så måste man förstås berätta. Exempelvis är väl inflyttningen av hundratals holländska entreprenörer i Dalaregionen något lika spännande som att berätta om hur svedjefinnarna en gång kom.
Men för att komma åt den energin och påverka av bilden och samtiden måste man alltså berätta.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Tänk dig att berätta sagan om Askungen i ett power point-format. Det har en amerikan gjort för att med en motbild visa kraften i storytelling. Jag har en länk till Power Pointifierade Askungesagan på storytellers.se – den är kul.
Grant Thornton som jag hjälpte vid en skördefest i Almedalen sommaren 2007 använder nu berättelserna på sitt intranät så att varje vecka en ny story dyker upp och påminner om att allt inte är siffror och bokslut utan att det finns mycket annat i deras verksamhet som skildrar kultur, kompetens och medkänsla.
Berätta om något som faktiskt har hänt, sikta mer mot hjärtat än mot hjärnan och använd inte för mycket fakta och siffror. Det är några av råden jag ger under 8 tankar om storytelling som finns på storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag skriver också i bloggen om det faktum att Word of Mouth, som många talar om i dag, mun till mun alltså, inte behöver vara mun till mun och öga mot öga. Amerikanska undersökningar visar faktiskt att vi lika gärna tar emot det så kallade snacket via nätet från människor som vi har förtroende för trots att vi aldrig har träffat dem.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för den här gången. Nu ska jag läsa ur en bok jag hittade på Tradera. Dynastin Stenbeck, succéer och tragedier i en finansfamilj. Jag hade anledning att filosofera över Stenbeck i samband med att jag skördade Kanal 5-stories för några år sedan. Men då hade den här boken, skriven av Stellan Björk, inte kommit ut ännu.
Så mycket vet jag att Kanal 5 var en riktig Askungesaga om den mobbade kalkonkanalen som till slut, vid 15 års ålder, blev snyggast och bäst i klassen och till och med utmanade fina Stenbeckssfären och dess TV3.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du har fått det här brevet för att du tecknat dig eller tackat ja till att vara med på sändlistan. Om du inte vill vara med längre så vänd detta mail med ett nej tack.
Hälsningar Matts Heijbel
18 juli 2008
Stockholm / Grödinge