Inte bara ur munnen

Så kallad Word of Mouth behöver inte nödvändigtvis komma live som en röst från munnen. Det som ibland, på svenska, kallas Snackisar kan lika gärna exempelvis läsas på nätet och spridas från den ena till den andra. Man kan faktiskt ha mer förtroende för någon man aldrig träffat i verkliga livet än för…


…den man träffar dagligen. Word of Mouth kan med andra ord sprida berättelser och råd oavsett medium.
Det är en slutsats som Jackie Huba drar på apropå några mätningar. Jag tror förresten på hennes slutsatser fast jag aldrig har träffat henne och sprider därför hennes tankar här och nu. Det visar sig i undersökningar, menar hon, att människor som är mycket på nätet ger fler tips och råd till andra om varor, tjänster och tankar än de som inte är nätaktiva. De kommer helt enkelt mer i kontakt med Word of Mouth än de nätpassiva.
– Trovärdighet handlar helt enkelt om vilka du litar på, oavsett om det är ett möte öga mot öga eller i en text på nätet, skriver Jackie Huba.
Om du får nätsynpunkter från flera som är intresserade av samma sak som du så kan det Word of Mouth:et betyda mer än om du frågar närstående, öga mot öga, som inte är intresserade av den varan eller tjänsten som du vill ta ställning till.
På nätet kan du också väga in flera olika personers synpunkter och låta dem smälta samman till en syntes du trivs med.
Du lyssnar helt enkelt av snacket.
I en kommentar berättar en Jeremy, det som många av oss upplevt, att hon gärna bloggar om en vara innan hon bestämmer sig. Med hjälp av denna research bildar hon sig en samlad bild som genererar hennes fortsatta snack om denna vara.
Vill man försöka påverka snacket så kan man förstås medvetet delta i bruset på olika sätt. Men det måste inte vara öga mot öga mellan vänner och bekanta, även om det förstås också är viktigt och många gånger det kraftfullaste sättet kommunicera.
Här finns Jackie Hubas inlägg och diskussionen om detta.