Företagsblogg kräver idé

Vi måste starta en företagsblogg och delta i sociala media på nätet på något sätt, säger organisationen. Sex månader senare kommer eftertanke: Hur ska vi dra nytta av den här då?


– Vi vill ha kontakt med våra kunder, säger cheferna efter beslut att starta en blogg.
– Det vill ni inte alls, så fort de kommer för nära så gömmer ni er bakom callcenters och fokusgrupper, hävdar Josh Bernoff i en intervju på Church of the Customer Blog.
Han har, tillsammans med Charlene Li, skrivit en bok som heter Groundswell: Winning in a World Transformed by Social Technologies.
Josh Bernoff menar att vi ska se det hela som en kulturutveckling och en social trend snarare än en teknikfråga. Teknologi förändras men de sociala trenderna ligger som en djupare underton i det hela.
Människor vill komma åt den information om de varor eller tjänster som de behöver. Om de traditionella kanalerna från företag och organisationer inte klarar att mätta det behovet så uppstår andra kommunikationsvägar.
Det ska man ha klart för sig när man startar sin organisationsblogg eller engagerar sig i snacket på den sociala webben, enligt Josh Bernoff.
Hur organisationen hanterar sin medverkan och insikten om varför man aktiverar sig är därmed mycket viktigare än själva det tekniska verktyget.
– Vill du ragga kunder eller öka försäljningen så mät och följ upp för Guds skull, säger Josh. Vill du bara öka kännedomen om varumärket och era erbjudanden så mät kännedomen före och efter.
Det finns, menar Josh Bernoff många tråkiga företagsbloggar som ingen vill läsa. De förstärker helt enkelt bilden av den ansiktslösa företaget som vi upplevde den förut.
Då är det förstås ingen mening med en företagsblogg.
Ur ett Corporate Storytellingperspektiv så gäller det förstås att skörda och bygga upp en repertoar som svarar upp och matchar de målsättningar man har kommit överens om.
Webbrådgivaren Fredrik Wackå har en lista över svenska företagsbloggar.