Varför kvinnor berättar

Om man vill förstå och påverka snacket mellan kvinnor i medveten Word of Mouth-marknadsföring så finns några tips att ta till sig…


Jag läser i Church of the Customer Blog om en bok av bl a Michele Miller att kvinnor är tre gånger mer villiga att dela med sig av personligt upplevda berättelser än män.
Fråga vilken kvinna som helst hur hon hittade sin hårfrisörska, sin läkare eller sitt favoritvin, så hävdar Michele Miller att du får svaret att hon fick tipset från en vän. För kvinnor är Word of Mouth helt naturligt.
Den som vill påverka och beröra får alltså fråga sig hur man får kvinnorna att ta till sig berättelser och bilder. Reklam till män och till kvinnor kanske ibland löper olika vägar och att involvera kunden i själva snacket kanske är lättare när det handlar om kvinnor än om män.
Jag antar att detsamma förmodligen gäller också när det är organisationsberättelser eller berättelser som vill stärka en företagskultur eller underlätta rekrytering.
Enligt Miller har kvinnans hjärna fyra gånger så många kontakter mellan vänster och höger hjärnhalva vilket ger bättre förutsättningar för kontakter med andra människor.
Vill du få henne att kommunicera med sitt nätverk så får du alltså hantera henne klokt och varsamt. Går något fel så förklara exakt varför, menar Miller. Ett traditionellt gammaldags brev med ett tack kan till och med röra hennes hjärta och därmed påverka snacket.
Läs själv här.