Nyhetsbrev 33: Glömd ost blev delikatess

Nu går Nyhetsbrev 33 ut till prenumeranterna. Vill du också vara prenumerant så skriv in dig här till höger på öppningssidan en bit ned, eller mejla nyhetsbrev@storytellers.se med din mejladress.


Hej igen Storytellingvän
Det är dags för Nyhetsbrev 33. Jag, Matts Heijbel, reflekterar ungefär en gång i månaden över vad som hänt sen sist. Mycket av det här finns också i fördjupad form på http:storytellers.se en webbplats som har ambitionen att vara den självklara mötesplatsen för dem som, på svenska språket, intresserar sig för storytelling i och kring företag och organisationer.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Botkyrka ligger faktiskt mitt i skogen. Mellan sjöar och havsvikar några mil söder om Stockholm. Här byggde man bostäder för 45.000 människor på 5 år. Något som andra svenska kommuner fick hålla på med i 500 år innan de var klara med det. Det är långt ifrån lagom.
Botkyrkafolket har alltid haft internationella kontakter. De reste tidigt till Grekland och Istanbul vilket runstenarna tydligt berättar. I dag finns över 100 språk representerade i kommunen.
Det finns förmodligen ingen annan kommun där du kan se en älg komma springande med en ananas i munnen. Men det kan du i Botkyrka. Det beror på att en av jaktledarna, en svensk med invandrarbakgrund, har försänkningar i restaurangbranschen. Han lägger ut lite överbliven men fräsch ananas ibland till viltet. Det är långt ifrån lagom.
Det är lite bilder som dyker upp när jag nu arbetar med Botkyrkastories.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag var nyligen var i Norge och talade för Föreningen För Hjärtsjuka Barn, FFHB. Där medverkade också två mycket framstående norska talare. Vi utgjorde ett berättartema, för och apropå denna organisations Hjärtebarn, som de säger i FFHB.
Jag talade om värdet att berätta om händelser som speglar organisationens verklighet. Ingebrigt Steen Jensen och prästen Per Anders Nordengen hade också berättarteman i sina framföranden. Det var en fantastiskt halvdag utan en enda power point och inga manus som gjorde talarna monologistiska.
Vi berättade och stämningen blev förtätat, glad och emotionell. När man väljer att för en gångs skull inte fokusera det faktuella utan istället det emotionella på en konferens så blir det oftast ingen Power Point och i det här fallet alltså inte ens manus eller några bilder på skärmar och dukar. Jag tror inte ens en white boardpenna var igång.
Då kan man säga det lite elaka: Power point? What´s the point. För säkerhets skull ska jag tillägga att PP visst kan användas, men alltför ofta är det missbrukat som en ledstång för monologen. Det faktuella vet ju alla ändå.
Här bjöds deltagarna i organisationen in i en dialog där de fick berätta och dela med sig av sitt emotionella kapital. Detta berättarkapital, som ägs av de aktiva, kan ladda FFHBs varumärke och underlätta insamlandet av de pengar som organisationen är beroende av.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Sen sist har jag bland annat varit hos Norrmejerier, de som sprider Västerbottensosten över världen. Vi skördade i ett eventliknande personalsammanhang med nästa 200 medarbetare goda berättelser.
Norrmejerier har redan och vårdar ömt berättelsen om den glömda osten som blev delikatess. Mejerskan Ulrika Eleonora Lindström som för över hundra år sen glömde att ta hand om osten under en kärleksmöte. Osten blev förstörd men visade sig senare vara en delikatess som Norrmejerier, sen dess, hanterar och skyddar med respekt. Västerbottensost!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har också undervisat och föreläst på universitet och HR-nätverk och har ytterligare flera kommuner som vill att jag ska hjälpa till att skörda deras berättarkapital för att de ska bli synligare. Det är helt enkelt väldigt mycket kring storytelling i och om och kring organisationer nu. Jag har arbetat med detta i snart tio år och kurvan, om man ritade någon, pekar stadigt uppåt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Storyduschen, alltså idén med en plats där man kan välja att sätta sig och lyssna på ett riktat ljud om just denna plats eller om ett företag eller den organisation som är aktiv där, blir allt mer efterfrågad.
Jag började för några år sedan, tillsammans med Lexter, med Arlanda Express. 40.000 människor valde att sätta sig och trycka på knappen och lyssna på Arlanda-Express-Stories det första året. Nu laddar vi Sickla Köpkvarter i en Place Branding-satsning. Mer om det på http://storytellers inom kort.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du får det här nyhetsbrevet för att du skrivit in dig i prenumerationsrutan på storytellers.se eller för att du skrivit ditt namn i samband med något av mina seminarier eller för att vi diskuterat eventuella storysatsningar tillsammans. Om du inte du inte vill ha det så kan du vända det med ett: Nej Tack.
Hej så länge hälsar
Matts Heijbel 9 maj 2008