Amerikanarna vet ju – eller?

Fråga:
Amerikanska företag har väl sen länge förstått det därmed företagshistoria. Vad är det som är så speciellt med storytelling nu?
Svar:
Det stämmer att amerikanarna ligger före oss på många sätt i detta. Men märk väl att denna sida inte handlar om företags- eller organisationshistoria utan om…


företagshistorier, eller snarare företagsberättelser.
Många svenska bruk, familjeföretag, myndigheter och verkstadsföretag är också bra på att berätta sin historia.
Men Corporate Storytelling, i och om företag och dess tjänster och produkter, är något mycket mer än museal historia om ursprung och hur det började.
Denna webbplats handlar om , nu och sen och om värderingar kopplade till varumärket. Det är spännande att ta dagens värderingar och nostalgiskt gå tillbaks i historien och retroaktivt hämta berättelser som kan komma att göra nytta i en strategisk framtidsplan.
Om man gör detta sysslar man med storytelling som den behandlas på denna webbplats.
Självklart är det omvärlden som ytterst bygger varumärket. Men som kommunikatör kan du välja mellan att vilja påverka snacket – eller inte. Vill du påverka snacket så är storytellingverktyget kraftfullt.