Stories på Norrmejerier

Idag är jag i Umeå och letar Norrmejeristories. Norrmejerier är ett framgångsrikt, starkt Norrlandsprofilerat, företag med stark berättartradition. Efter inledning av VD Bo Rasmussen kom Fredrik Härén med en fängslande kreativitetsföreläsning innan det blev tonvikt på mig som introduktör av storytelling. Allt hölls samman av Jan Bylund. Drygt 200 Norrmejerimänniskor har under min ledning berättat…


…om händelser kopplade till Norrmejerier och till produkterna.
En stark produktstory hos Norrmejerier är den om Västerbottensosten. En story som man vårdar väl. Mejerskan Ulrika Eleonora Lindström som lärde sig osttillverkning i Västergötland tog med sig kunskapen till Västerbotten.
En dag på 1870-talet, när hon ensam ystade osten, kom hennes älskade och hon glömde att sköta osten som därför blev förstörd och misslyckad – trodde man. När de senare smakade på den förlorade osten visade det sig att den smakade underbart.
Västerbottensosten var född. I dag säljs den över hela världen som en nordisk delikatess och en Norrmejeridröm är att den en dag ska utmana Parmesanosten i världsrykte.
Hur man tillverkar Västerbottensost. Det vet några få, men det finns också ett recept i ett kassaskåp i Bursträsk.
Norrmejerier visar storyn på Västerbottensosts egna hemsida</.