Jag var initiativtagare till världens första storydusch som Arlanda Express byggde på Stockholms Central för ett år sedan. Nu ska vi inom kort ladda om…
…specialhögtalaren med nytt riktat storyljud. Den som har haft lust har under ett år kunnat höra Arlanda-Express-Stories bekvämt tillbakalutad i något av de två urlyfta tågsätena.
Jag skördade från början tre berättelser och läste in dem både på svenska och engelska och lät där efter Lexter ladda ljudduschen. Därav ordet storydusch som alltså betyder ljuddusch laddad med storytelling. Det är för övrigt ett nytt ord som vi på kul skapade inför ljudpremiären som uppmärksammades brett i media förra året.
Under det första året har Arlanda Express berättat om sig själv. Nu har vi bett kunderna, passagerarna, att bjuda på sina Arlanda-Express-Stories. Vi valde ut tre vinnare bland inskickade förslag. Alla tre fick priser. Dessa tre har jag nu förpackat dramaturgiskt och läst in på svenska och engelska. Så snart ska vi ladda om storyduschen i biljetthallen.
En storydusch är sympatisk i den meningen att bara den som väljer att gå in i duschen kan höra något. Det är alltså ingen allmän nedsmutsning av luftrummet.
Jag arbetar nu också, tillsammans med Lexter, med Sickla Köpkvarter som snart kommer att ha sin första storydusch på plats. Där kommer berättelser, som adderar kulturella platsvärden, att erbjudas den som går in i duschen.
Det blir alltså inga rena säljbudskap som kommer att höras i storyduschen i Sickla Köpkvarter. Det blir istället värden som är speciella för just denna plats och idéer som förverkligats där förr och nu.
Förhoppningen är att den som kliver in i duschen ska bli intresserad budbärare och därmed ladda Sickla med mervärden utöver den rena konsumtionen.
Visste du till exempel att det finns en gruva under Sickla Köpkvarter? Inte? Lyssna då på ljudduschen när den laddas inom kort.
Jag återkommer med mer om detta i detalj längre fram i vår.