Saab söker storyteller

Jag har länge väntat på att se en storytellertjänst utlyst. Nu söker Saab Automobile AB, med hjälp av Adecco, en storyteller. Det är första gången jag ser en sådan förfrågan för placering i näringslivet i Sverige. Vad Saab sen menar med sin storytellertjänst är en annan fråga. Kanske bara en som håller samman berättelserna om Saab, alltså en marknadsförar/pr-tjänst helt enkelt. Läs själv:


Main responsibility is to “package Saab’s stories” for journalists – to lead production of all media-facing materials such as press release texts, photos, film, press kits, etc. together with our agency. To be responsible for what we say and how. Also to evolve new ways of communicating via social media, “lifestyle” media, etc.
Det ska hur som helst bli spännande att se vart det här tar vägen. Mest intressant, som visar en öppning, tycker jag är orden: via social media, “lifestyle” media.
Där handlar det ju om att påverka snacket. Inte minst bilkunder är mkt snackstyrda i sina val.
Jag har sen många år utbildat i Corporate Storytelling på svenska högskolor och universitet. Jag har då påstått att det bara är en tidsfråga innan organisationer kommer att söka medarbetare under titeln storyteller.
Jag menar då en person som söker och skördar sanna berättelser om medarbetare, organisation och varor/tjänster samt sätter dem i verksamhetens tjänst i bland annat de enormt växande sociala medierna i Webb 2.0
En storyteller på Saab skulle, enligt det perspektivet, exempelvis kunna skörda och addera kulturvärden till allmänna emotioner och övrig prestandakommunikation. Bland annat genom att påverka snacket där det faktiskt förs.