Nyhetsbrev 31: Kulturchefer till näringslivet!

Det 31a nyhetsbrevet från storytellers.se går ut till prenumeranterna den 6 mars. Vill du själv bli prenumerant så skriv in dig i prenumerationsrutan en bit ned till höger här på storytellers.se öppningssida eller maila nyhetsbrev@storytellers.se
Läs brevet här under:


Nyhetsbrev 31
Kulturchefer till näringslivet!
Svårläst? Gå till http://storytellers.se
Hej Storytellervän
Det här är det 31a nyhetsbrevet från storytellers.se. Det är skrivet av mig, Matts Heijbel, kallad Mr Storyteller. Jag brinner av lust och tilltro till storytelling. Storytelling inom organisationer och kring organisationernas varor och tjänster.
Jag är en erfaren författare och journalist med socialantropolgisk bakgrund och jag arbetar heltid med att utbilda och föreläsa i storytelling när jag inte är ute och genomför uppdrag åt företag och organisationer.
Jag skördar alltså företagens sanna berättelser och sätter dem i arbete för att verksamheterna ska kunna ladda sina varumärken och nå framgång med hjälp av storytelling.
Det som beskrivs här i nyhetsbrevet finns i fördjupad form i olika texter också på http:/storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Sedan det senaste nyhetsbrevet, som kom i början av februari 2008, har jag föreläst bland annat på Borås Högskola och på Mälardalens Högskola. Jag har också undervisat i Corporate Storytelling på NBI:s KY-utbildning Storytelling & Dramaturgi i Växjö.
Jag träffar studenter som tror mycket på storytellingens möjlighet att ta sig in i företag och organisationer. Många av dem kommer säkert att kunna arbeta med detta längre fram i sina karriärer. Det ska bli ett nöje att se den tiden när organisationerna håller sig med storyansvariga.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Varför har inte Volvo Pesonvagnar en kulturchef? Eller Ica? Eller Vägverket? Eller Svenska Kyrkan?
Kulturchefer hittar man, i huvudsak, än så länge bara på kommuner och på dagliga tidningar. Det är människor som arbetar med verksamheter där kulturen är själva produkten. De arbetar alltså med kultur-kulturen om man så säger.
Jag arbetar med organisationskulturen. Med företagens vardagskultur. Den kulturen är precis lika fin som kultur-kulturen men det tycker exempelvis inte kulturchefen på Aftonbladet som jag försökt intressera för de här frågorna.
Håkan Jaensson är inte intresserad av att släppa in detta på sina kultursidor. En dag kommer företagskultur förstås att finnas där men då måste man först riva några murar i tidigare skolade hjärnors tankelabyrinter.
Mitt slagord blir därför: Kulturchefer till näringslivet!
Kanske jag skulle ta fram en t-shirt med det budskapet. Kanske skulle jag till och med skicka en till Håkan Jaensson. Det kunde vara spännande och snyggt under kavajen. Kanske en svart med vit text.
Jag arbetar ju med de här sakerna och sneglar också en del västerut. Kristallkulan säger mig att snart har vi kulturchefer i svenskt arbetsliv – även utanför kultur-kulturen alltså.
Vi skulle ju kunna hoppas på några tidiga bryggor redan nu. Mellan kultursidor i media och näringslivet. Mellan kulturinstitutioner och kommersiella företagskulturer. Mellan kulturförvaltningar och folket i kommunerna. Med mera.
Detta innan vi får läsa om Volvos och Icas första kulturchefer.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Konsumtionskulturerna lever förstås på kunderna, dem vi känner. Ja, kund betyder just det, den vi känner. Det ordet kommer från lågtyskans kunde.
Hur som helst så finns det spännande möjligheter för företag och organisationer att studera sina kunder nu ute på den sociala webben, Webb 2.0, där de sätter tydliga avtryck och lämnar fotspår efter sig.
Olika communities och bloggar är rena rama guldgruvan för den som vill förstå hur kunderna tycker och tänker. De är inte alltid så lätta att styra och påverka men de går att lyssna av och förstå.
Vill man delta i samtalet så får man leverera och budskapet kan mycket väl förpackas som storytelling. Storytelling vettigt dramaturgiskt förpackad kan mycket väl påverka bruset där ute.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
På Youtube, en del av den sociala webben, publiceras nu allt mer material som har just företag och organisationer som avsändare. Adi Dasslers story, alltså storyn om grundaren av Adidas, finns som en varumärkesbyggande reklamfilm. Den ligger förstås på Youtube också. Jag såg i dag att över 30.000 människor frivilligt valt att titta på den där.
Jag hittar också, inom Storytelling in Organizations, en film med en Steve Denning-föreläsning. Han är en av mina förebilder.
Inom kort lägger jag själv upp några korta storyföreläsningar på svenska.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I slutet av veckan ska jag inleda en storytellerutbildning inom socialförvaltningen i Botkyrka kommun. Efter några inspirationsföreläsningar får de själva i uppdrag att leta berättelser ur sina verksamheter med mig som coach på distans. Sen träffas vi några gånger till innan de slutligen diplomeras till sommaren.
Tanken är att de ska synliggöra sin kompetens, överföra kunskaper och värderingar med hjälp av sanna exempel från verkligheten. Sist men inte minst kommer de, med storyexempel, att bli synliga för politiker och andra förvaltningar.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
3 april föreläser jag på Easy Fairs butiksmässa i Sollentuna. Den 15 april deltar jag i Conductives seminarium Synliggör er kulturidentitet. Jag kommer också att medverka i Conductives seminarium: Framgångsrik kompetensförsörjning inom offentlig sektor som hålls den 14 maj i Stockholm. Den gången handlar det om rekrytering. För offentlig sektor kan storytelling vara ett kraftfullt verktyg vid rekrytering.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver det här nyhetsbrevet heter alltså Matts Heijbel. Du får det för att du har bett att få det eller för att du besökt något av mina seminarier och där skrivit på en lista. Jag har inte lagt in någon oombedd.
Vill du inte ha det längre så vänd mejlet med ett nej tack eller skriv till nyhetsbrev@storytellers.se med ett nej tack.
Stockholm 5 mars 2007
Hälsningar
Matts Heijbel