Sociala webben, guldgruva & arena

I det aktuella numret av Dagens Media, papperstidningen, 3/2008, finns ett stort block om den sociala webben. Jag läser Brit Stakston konstatera att över en miljon svenskar har registrerat sig på Facebook och att framförallt de unga har skaffat en egen, självklar megafon…


Synnöve Almer reflekterar om webbens teknikdröm som blev social ( precis som hennes visionära medielärare sa på 90-talet ) och hur detta har förändrat medielandskapet till det som i dag kallas sociala media eller webb 2.0
Användarna, skriver Synnöve Almer, tankar de sociala sajterna fulla med personliga godbitar för både vänner och hugade annonsörer, Dagens Medias läsare. Digitalt guld som det också brukar kallas.
Begreppet digitalt guld tillskrivs förresten en av cheferna på Fox som insåg det kommersiella värdet i de fotspår som användarna av sociala sajter lämnar efter sig.
Allt detta kräver sammantaget, skriver chefredaktör Rolf van den Brink, att företagen måste vara beredda att axla rollen som mediadomptörer och inte bara annonsörer.
Snacket pågår alltså redan där ute. Så det är bara att lyssna och kliva in på arenan. Pressutskick till utvalda tidningar börjar i det här perspektivet klinga lite omodernt.
Ur ett Corporate Storytelling-perspektiv handlar det, som professionell kommunikatör eller HR-människa, om att lyssna och lära och skörda från det brusande samtalet där ute.
Sen att reflektera över på vilket sätt man vill och kan delta i sociala media genom att dramaturgiskt förpacka egna och andras budskap på ett lämpligt storytelleraktigt sätt.