Nyhetsbrev 30: Webb 2.0 Ikeafika mm

I dag har detta nyhetsbrev skickats till prenumeranterna


Svårläst? Gå till http://storytellers.se
Hej Storytellervän.
Här kommer det 30e nyhetsbrevet från Storytellers.se. Jag, Matts Heijbel, skriver om vad som strömmat genom bloggen och genom mitt huvud och mitt hjärta sen senast. Det handlar om storytellingarenan.
Storytelling i organisationer, storytelling vid marknadsföring av varor och tjänster, storytelling vid rekrytering. Med mera.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vi hade ett fullbokat frukostseminarium på Berns i Stockholm nyligen som handlade om de fantastiska nya små högtalarna som kan skicka riktat ljud, så kallade ljudduschar. Ljudet når bara dem som väljer att gå in i ljudet.
Jag ska också skriva lite om saga och verklighet i storytellingen och om Ikea där det är några händelser som berör mig och som har stark anknytning till storytelling.
Det mesta kring de här tankarna har jag berört på ett eller annat sätt på storytellers.se sen förra nyhetsbrevet, ibland med länkar vidare.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag börjar med Ikea.
För mig som är intresserad av företagskultur och företagsfolklore är Ikea ett helt fantastiskt exempel. Jag har jobbat en del med Sverigebilden och varumärket Sverige och Ikea dyker hela tiden upp sida vid sida med Sverigebilden på olika sätt.
Den brittiske varumärkesexperten Patrick Spaven, sa till mig att han bedömer Ikea som en av de absolut viktigaste krafterna för att kommunicera varumärket Sverige internationellt. Trots att det inte är den egentliga avsikten.
Ikea sprider och står i praktiken för, menar han, svenska värderingar. Så upplever kunderna internationellt det hela.
Spaven arbetar med mätningar av nationer som varumärken (NBI) och har lite att jämföra med.
En annan intressant detalj med Ikea är att de har en egen kulturambassadör som bland annat är ansvarig för de filmer om Ingvar Kamprad som nu spelas in. Detta kompletterar den satsning på flera tusen Ikea-stories som jag skrivit om flera gånger tidigare.
Bara att ha en kulturambassadör säger en del. Jag för min del är övertygad om att det kommer mer sådant i andra företag och organisationer framöver. Kulturen i organisationen är ett kapital och en nödvändig resurs som kan användas och sättas strategiskt i arbete. den ska inte lämnas orörd.
Kultur har man, det är inget man skaffar, sa varumärkesexperten Bengt Håkansson, när vi talade om Sveriges varumärke nyligen. Det är tänkvärt. Man skaffar inte, men man kan stimulera och berätta. Man kan arbeta med kulturen och använda kraften i den.
Det är sådant som en varumärkesambassadör, eller en Corporate Storyteller, förstår.
Som om det inte vore nog med det så har Anna Jonsson i Lund doktorerat i ekonomi på Ikea-kulturen nyligen. Hon konstaterar att fikarasten är oerhört viktig i överförandet av kunskap inom Ikea. Det är där man ger och får erfarenhet och kunskap av varandra. Detta är ett uttalat önskemål från ledningen.
Fikarummet är, så vitt jag förstår, Ikeas lägereld.
En amerikansk professor frågade förresten sina 300 studenter hur många som hade besökt Ikea. När praktiskt taget alla räckte upp handen konstaterade han att Ikeabesöket är en passagerit i vår moderna konsumtionskultur.
En passagerit är, i antropologiska sammanhang, exempelvis en rit som man måste gå igenom, exempelvis konfirmation, bröllop och begravning. Sen finns det nollningar, första fyllan och lite annat som brukar vara vanliga passageriter i den västerländska kulturen.
Och nu till och med också det första Ikeabesöket, menar professorn.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag själv har en socialantropologisk bakgrund och tycker att jag arbetar med ett kommersiellt antropologiskt perspektiv. Jag ser det följaktligen som professorn. Antropologen och etnologen studerar, nu som förr, olika kulturer och lyssnar på stammens medlemmar.
Förr var det kanske en by i Afrika eller en nomadgrupp på Nordkalotten. Nu är det också företag och organisationer. För att inte tala om Webb 2.0.
Webb 2.0 brukar den kallas, den sociala webben som består av bloggar och communities av olika slag, där människor träffas virtuellt och utbyter åsikter och värderingar. Webb 2.0 är alltså inte en ny teknik utan en ny mognad i användningen av tekniken och av Internet som arena.
Jag brukar ofta säga att om organisationer vill påverka snacket så får de lov att leverera. Vill man leverera så är det starkast att hålla sig till verkligheten. Men sen när snacket där ute kommer igång så måste man förstås, som marknadsförare eller HR-expert, kanske ta på dig socialantropologens tropikhjälm och iakttaga vad infödingarna säger.
Antropologiska kund – och marknadsundersökningar i Webb 2.0 alltså.
Den sociala webben innebär, så vitt jag förstår, en fantastisk förskjutning av marknadsföringen på samma sätt som medborgarjournalistiken på bloggarna skakar andra traditionella mediestrukturer.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det finns ju grader mellan det ena och det andra. En intressant sak, som jag talar om på storytellers.se, är Philadelphia mjukost som efter 128 år lanserar en low fat-produkt via YouTube genom att låta sina varumärkesexperter berätta på YouTube hur de skulle vilja marknadsföra den nya osten.
I en rad småfilmer diskuterar, visserligen lätt regisserade, men ändå, de verkliga människorna på brandingavdelningen hur de ska gå ut med sin nya produkt. Inga fotomodeller eller skådespelare där inte. Detta är en slags verklighet till skillnad från exempelvis Ica-Stig och andra reklamsagor.
Jag konstaterar att Lambi försökt sig på att påverka snacket om en ny servett genom att ge den till ett antal identifierade nyckelpersoner på den sociala webben och hoppas att snacket sprids.
Sådant pågår förstås överallt, mer eller mindre öppet. För mig är intresset content. Vad ska man berätta.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ljuddesignföretaget Lexter hade nyligen en frukost om riktat ljud. Jag var inbuden att tala om hur man kan använda riktat ljud och fylla duschen med storytelling. Det var en fullbokad och mycket trevlig tillställning på Berns.
De nya högtalarna är fantastiska och innebär inte en nedsmutsning av det gemensamma luftrummet utan en invit att lyssna för den som vill. Kliv in i duschen bara. Jag har jobbat med Lexter när vi gjorde, vad vi tror är, världens första storydusch ihop med Arlanda Express.
Nu kommer det starkt. Vi ska börja med ett av de större köpkvarteren i Stockholm snart. Jag tror mycket på idén att bjuda in människor i duschen och den vägen värva ambassadörer. Nu är jag förstås mest intresserad av att exploatera och påverka snacket om företagskultur, platskultur och andra mervärden utöver det som säljs på köpplatsen.
Inte köp tre betala för två-budskap alltså.
Lyckas man med att intressera, låt oss säga 20 procent för platsen, så man kan värva platsambassadörer som påverkar snacket och stärker lusten att komma dit igen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I december körde Svenskt Näringsliv ett antal sagor i de stora tidningarna. Märkliga Elsa Beskowaktiga sagoimitationer som skulle visa värderingar som att det är dåligt med anställningsskydd och liknande.
Oavsett vad man tycker om värderingarna så tror jag det var en korkad lösning. De skulle förstås ha tagit händelser från verkligheten istället för att tala om den stackars lille företagaren som inte får tjäna pengar i Sverige på grund av alla dumma lagar.
Mycket riktigt kom det också snabbt en motsaga ifrån en professor som gick i svaromål med liknande Elsa Beskowsk sagodramaturgi.
Då har Svenska Spel det lättare som när man berättade den sanna berättelsen om f d uteliggaren Lars-Anders som blev miljonär och kunde betala räkningen till Vattenfall så han kunde få elen tillbaks till sin ensliga stuga. Han bor i Norrland och skulle nu köpa sig en snöskoter också och försöka lösa sina skulder hos kronofogden.
Då är verkligheten uppenbarligen stark. Men faktum är att verkligheten finns överallt bara man letar och vet vad man vill. Det är vad Corporate Storytelling handlar om. Man behöver inte hitta på reklamsagor om Ica-Stig och andra.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har en rad föreläsningar nu och skördar berättelser på många håll. Om någon vecka ska jag föreläsa om Corporate Storytelling på Campus Varbergs Eventutbildning åt Högskolan i Borås. Flera konferenser är inbokade i Sverige och Norge de närmaste månaderna.
Storytellers.se har nu haft över 80.000 besök och trafiken är tät. Det är ett nöje att sitta mitt i korsningen i Storytellersverige.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du får det här nyhetsbrevet för att du har anmält dig själv eller för att du varit på något av mina seminarier. Vill du inte ha det mer så vänd mailet med ett nej tack eller skicka nej tack till nyhetsbrev@storytellers.se
Jag som skriver heter Matts Heijbel. Jag har ambitionen att http://storytellers.se ska vara den självklara svenska mötesplatsen för den som intresserar sig för Storytelling i Organisationer.
Hälsn
Matts Heijbel
Stockholm 1 februari 2008