Kultur, det har man

Jag har de senaste dagarna talat med Patrick Spaven och Bengt Håkansson apropå varumärket Sverige. Jag jobbar på uppdrag av Svenska Institutet, Bengt, som är en av Sveriges främsta varumärkesexperter, säger att varumärkt gör man inte . Man har det. Det stämmer väl med…


…min erfarenhet och idé om kommunikationsverkligheten.
Jag brukar säga så här: Befolka varumärket. Verkligheten duger!
Jag får ibland frågan om jag kan hjälpa en organisation eller ett företag med att bygga deras kultur. Med storytelling.
Herregud! Kultur har man. Annars finns man inte. Sen är frågan vad vill vi berätta? Vad hoppas vi att omvärlden ska tycka?
Men man kan förstås betrakta sin organisationskultur. Berätta om den och försöka att påverka den med hjälp av Corporate Storytelling.
Och domarna är alltid i omvärlden. Det är de som bygger varumärket. Så det är upp till bevis som gäller.
Bengt Håkansson säger att vi ska börja med att se vad vi faktiskt har för varumärke i omvärldens ögon.
Sen kan vi jobba vidare.