Professorns motsaga

Jag funderade här, den 11 december, över innehållet och dramaturgin i Svenskt Näringslivs värderingssagor. Jag diskuterade det kloka i att hitta på när man hade kunnat fylla värderingsreklamen med verkliga case istället. Nu har…


…Alf Hornborg, professor i humanekologi vid Lunds universitet, påpassligt tagit upp samma Beskowska sagodramaturgi för att ge en annan bild av samhällsutvecklingen.
I samma arketypiska sagoform bemötte han i går, i Aftonbladet, värderingarna som förekommer i sagorna från Svenskt Näringsliv. I Aftonbladets papperstidning var Hornborgs saga till och med typograferad och formgiven som annonserna från Svenskt Näringsliv. Jag tyckte först att det var just en ny saga från Svenskt Näringsliv.
Jag tror aldrig detta hade hänt om Svenskt Näringsliv hade fyllt sina sagor med verkliga case. Nu bjöd man, så att säga, in till detta. Och kanske tycker man bara det är bra. Man ville ju: ”förenkla i så hög utsträckning som möjligt för att få ut budskapet till så många som möjligt”.
Här har du en länk till Hornborgs saga publicerad också i Aftonbladets webbtidning. Här syns inte papperstidningens härmande formgivning, men motsagan finns här skriven precis i samma tonläge som Svenskt Näringslivs men med en helt annan värdering.
Så kan det gå.