7 av 10 skvallrar på jobbet

Enligt en nätenkät som aftonbladet.se gjort så skvallrar sju av tio på jobbet. Alecta har i en annan enkät kommit fram till att var tredje tjänsteman retar sig på skvallret på jobbet. För mig…


…som försöker identifiera, skörda och stimulera berättandet är detta förstås intressanta siffror.
Vad är skvaller? Varför skvallrar man? Går det att möta skvaller eller ta till vara och återanvända den energi som får skvallret att leva?
Det finns en del personer som är en slags informella informationspridare. Ibland kanske man säger att de är ena ”rikitiga skvallerkärringar” oavsett vilket kön de nu har. Dessa människor älskar att berätta och ser till att präriebranden lever och sprider sig snabbt.
De har en energi och talang att stimulera snacket, Word of Mouth.
Dessa människor kan man gärna försöka identifiera och lyssna av och kanske dessutom förse med berättelser som gynnar organisationen. Det är inte alltid som informationen tar sig fram bäst i de etablerade chefs- medarbetarstrukturerna.
Så, även om vi förstår siffrorna från aftonbladet.se och Alecta så finns det en hel del att reflektera över. Åtminstone om vi intresserar oss för Corporate Storytelling.