Känd storyprofil död

Grundaren av The Body Shop, den brittiska entreprenören Anita Roddick, är död. Hon och The Body Shop nämns ofta som exempel i Corporate Storytellersammanhang. Anita Roddick, som adlades av Drottning Elizabeth II, byggde, mycket med hjälp av Corporate Storytelling, Storbritanniens…


…näst starkaste varumärke vad det gäller trovärdighet. Utnämningen fick The Body Shop efter en omröstning för några år sedan.
Anita föddes i ett skyddsrum under kriget 1942.
När hon, för att försörja sig och sina döttrar, på 70-talet, startade The Body Shop vägg i vägg med en begravningsentreprenör så lär ”the undertaker” ha blivit så upprörd att han stämde henne för det, i hans tycke, utmanande namnet The Body Shop.
Anita Roddick gick då till pressen och fick massor av uppmärksamhet. Snacket om The Body Shop började då gå och denna Word of Mouth, som hon medvetet odlade sen dess, har bidragit till framgångarna. Det sägs att The Body Shop aldrig annonserat i vanlig mening utan sökt uppmärksamhet på andra sätt.
I början hade The Body Shop brist på förpackningar och ville just av den enkla anledningen återanvända dem. Detta ansågs så originellt och miljömedvetet att det blev en story av det också som företaget förstås sen vårdade väl.
Inga djurtest och ett massivt stöd till fattiga länder, med tonvikt på barnen, är andra berättelser som laddat The Body Shops varumärke och produkter med värderingar genom åren.
Jag minns att jag såg en TV-film från Channel Four för många år sedan. Filmen pekade ut det brittisk-holländska oljebolaget Shell som oetiska exploatörer av olja i Nigeria. I eftertexten stod att filmen sponsrades av – just det – kosmetikaföretaget The Body Shop. Det var så de positionerade varumärket.
Alldeles innan hon för bara något år sedan sålde företaget till L’Oréal så skänkte hon cirka 750 miljoner sek av sin hoptjänade förmögenhet till välgörande ändamål. Hon sa att hon vände businessvärlden ryggen.
Anita Roddick dog av hepatit C efter en blodtransfusion som hon fått redan på 70-talet. Så sent som någon vecka före sin död, nu i september 2007, agiterade hon i en brittisk motsvarighet till Fråga doktorn för större satsning på hepatitforskningen.
Alla produkter hade så vitt jag förstår, efter en googling, sin egen story, medvetet bifogad som mervärde.
Jag tror att de som använt The Body Shops produkter samtidigt har ansett sig massera in värderingar och solidaritet i sin hud och att detta har fått dem att må bra och känna sig extra vackra.