Jubileumsberättelser i bokform

I november 2006 lyssnade VD:n och koncernchefen för Persson Invest, Bob Persson, på ett seminarium som jag höll i Östersund. Det stärkte idén hos honom och företaget att ta fram en storybok fylld med medarbetaranekdoter inför koncernens 75-årsjubileum som ska firas snart. Mattias Warg har nu skrivit boken och jag har fått en förhandstitt. Den boken är…


…rolig att läsa och ett utmärkt exempel på hur man kan samla stories inom pärmar. I slutet manar Mattias Warg medarbetarna att fortsätta att leverera berättelser.
Händelser blir berättelser som bär vittnesmål om erfarenheterna bakom firmanamnet, säger Mattias Warg.
Tanken är att det ska kunna bli ett löpande sätt att kommunicera framöver för koncernen som helhet och för företagen i koncernen som har sammanlagt tusen anställda från Mo i Rana i norr till Köping i söder och med själva navet i Jämtland.
Jag tror att han kommer att få in nya stories. Det är annars inte så enkelt att man bara ber personalen om berättelser. Man måste först visa hur det kan låta och det är precis vad Mattias Warg gör i boken efter sitt grundliga skördearbete hittills.
Jag tycker att jag känner Persson Invest efter det här.
Jag har läst om hur de räddade tre fjälluggleungar undan elden vid en planerad naturvårdsbränning i skogen. Ugglorna hittade de av en slump när elden redan var igång. De hade bland annat en vattenbombande helikopter och två slangmän till hjälp för att rädda ungarna. Det kanske inte gick att motivera rent företagsekonomiskt men vi handlade efter känsla, berättar skogschefen i koncernen, Hans Lantz.
Stark story men då måste den berättas.
Jag har läst om leveransen av snöskotrar till indiska armén som krävde en systemkamera som extrabonus och jag har läst storyn om hur en jakthundsvalp avgjorde en bussaffär med en kund från Norrbotten. Bussköparen hade just förlorat sin egen jakthund och behövde en ny valp vilket blev den förlösande faktorn i bussaffären.
Ett femtontal anekdotiska bilder ger mig en starkt sympatisk och anekdotisk bild av Persson Invest trots att jag inte jobbar där. Bilder som inte kommer att lämna mitt emotionella minne. Jag är övertygad om att medarbetarna, som är den primära målruppen, kommer att läsa den med glädje och stolthet.
En storybok är något annat än en historie- eller jubileumsbok i vanlig mening, som de brukar se ut. Kommunikationsformen är i storyboken mer baserad på händelser som speglar kultur och värderingar än på vanliga historiska reportage. Storyboken kräver lite fingertoppskänsla och strategiskt tänkande för att inte tala om att den kräver en idé om hur man förpackar berättelserna rent dramaturgiskt.
Det finns många böcker som jag fått se där skribenterna tycker att de gjort storytelling men där jag tycker de skrivit vilken journalistprodukt eller hyllningssaga som helst.
Istället för kronologiskt presenterade siffror och detaljer sida upp och sida ner levererar en storybok en rad skisser och mentala bilder som siktar mer på den emotionella upplevelsen än den faktuella.
Det faktuella finns ju ändå presenterat i årsredovisning och konventionell organisationsbeskrivning på webben eller i företagspresentationen och förstås i powerpointeriet..
Vill du diskutera ett storyboksprojekt för ditt företag eller din organisation så kan du kontakta mig på storybok@storytellers.se