Nyhetsbrev 26: Extas i Almedalen

Idag har prenumeranterna fått nr 26 i serien Nyhetsbrev från Storytellers.se. Det är kostnadsfritt och du anmäler sig som prenumerant här genom att scrolla i högerkanten på öppningssidan av storytellers.se. Du kan läsa det aktuella brevet genom att trycka på länken här under.


Svårläst? går till http://storytellers.se
Nyhetsbrev 26: Extas i Almedalen
Hej Storyvän
Storyhösten har verkligen dragit igång med en rasande fart. Själv
har jag, bara i augusti, haft tio dagar med föreläsningar och eller
inspelningar. Dessutom har jag startat distansutbildningen
Storytelling i organisationer på Berghs School of Communication.
Nästa startar i januari.
Jag ska berätta lite om det liksom om diskussionerna om olika
sorters storytelling som var det bärande temat i ett helt uppslag i
det aktuella numret av Dagens Media / papperstidningen.
Jag ska berätta om storyextasen i Almedalen för tio dagar sedan
och om hur vård- och omsorgsgivare lockas av Storytelling.
Dessutom några ord om Power Pointen som fyllt 20. Är PP
myndig nu?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag reser för närvarande runt i Selldorados regi och möter
säljansvariga i Göteborg, Stockholm och Lund. Jag kör flera varv
eftersom inte alla kan komma vid samma tillfälle.
När man talar med säljansvariga så är det viktigaste temat att
hitta berättelser som adderar värden till varan eller tjänsten. Det
finns exempel där priset kan öka avsevärt, kanske till och med
fördubblas med hjälp av sanna berättelser som kan läggas till de
egentliga prestanda som man erbjuder.
Men då måste man in i organisationen och i intressenternas
erfarenheter och skörda berättelserna innan man kan addera
dem som mervärden. Sånt talar vi om på seminarierna.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har också arbetat med en film i sommar åt UL, Upplands
Lokaltrafik. I ett slags David Attenboroughkoncept har vi sökt
ULs stories.
Tillsammans med filmarna på Phosworks Digital Industries i
Uppsala har vi steg för steg lekt fram en socialantropologisk
beskrivning av det vi kallar UL-folket. Utgångspunkten är att det
är UL och dess entreprenörer som får länstrafiken i Uppland att
fungera.
I vit linnékostym söker jag efter UL-folket och visar deras folklore
(stories) inför ett stundande jubileum hos organisationen. Kul och
nytt. Ett sätt att filmatisera Corporate Storytlling mer än att bara
spela in berättelser á la Ikea Stories.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Pappersupplagan av marknadsförings- och mediatidningen
Dagens Media har i det aktuella numret, 14/07 ett helt uppslag
om Storytelling.
I artikeln, som har cirka 20.000 potentiella läsare, speglas och
bryts de två dominerande perspektiven och de olika filosofierna.
Å ena sidan det perspektivet att en story är lika bra vare sig den
är sann eller inte. Det finns ingen anledning att prata om sanning
och verklighet.
Då kan man skapa reklamsagor och göra installationer ungefär
som man vill bara det ger resultat. Ofta är det ett fantastiskt sätt
att skapa framgång för uppdragsgivaren.
Å andra sidan kommer då det perspektiv som jag representerar.
Det är det synsättet som i litteraturen brukar kallas Corporate
Storytelling, Storytelling in Organizations eller Business
Narratives.
Jag arbetar med det och min webbplats http://storytellers.se
handlar envist om detta perspektiv som innebär att man letar upp
och skördar de verkliga berättelser som bärs fram av
företagskulturen och och stärker organisationen.
Inte bättre, inte sämre. Men olika perspektiv. Det är bara att
välja.
Varför ska man hitta på när allt bara ligger och ropar på att bli
funnet och skördat och satt i arbete för organisationens och
varumärkets bästa, mässar jag.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
För tio dagar sen var jag med om en verklig storyextas i
Almedalen i Visby. Det var de så kallade Lindebergsdagarna då
Lindebergs Grant Thornton, en revisions, redovisnings- och
konsultbyrå med 33 kontor i Sverige, träffades.
Dagarna handlade mycket om motivation och självbild med bland
andra Jörgen Oom och Kay Pollak. Sen kröntes det hela med en
eftermiddag i Corporate Storytellingens tecken som jag
ansvarade för.
Det var fantastiskt att se ungefär 650 personer sitta på hundra
filtar i Almedalen och skörda sin företagsfolklore. Berättelserna
och teckningar till dem, samlades in. De ska nu sammanställas
för att bygga en repertoar m Lindebergs-Grant-Thornton-stories.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har på senare tid haft flera uppdrag från både offentliga och
privata vård- och omsorgsgivare. De har upptäckt att de sanna
berättelserna om händelser i deras verksamhet är det vikigaste
de har för att göra sig synliga för dem som inte redan vet och
förstår.
När jag var hos Socialförvaltningen i Botkyrka och föreläste fick
jag en betygssättning på 9,2 av 10 möjliga. Så viktigt tyckte de
alltså att det var att få tips och idéer om hur de kan söka och
skörda sina organisationsberättelser.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Till sist några ord om PP som blivit myndig. Power Point har alltså
fyllt 20 år. I bland brukar jag raljera och säga saker som: Power
Point? What´s the point?
Det är klart att Power Point kan vara ett alldeles utmärkt sätt i
traditionen från Flanellograf, Svart tavla, White board och Over
Head.
Problemet är, vilket också skaparna av PP konstaterade i
samband med 20-årsdagen, att powerpointarna ofta smiter från
en dokumentation och istället gör en ytlig punktad presentation.
Då har inte PP fått visa sina starkare sidor.
Jag själv brukar inte använda PP utan jag siktar på att leverera
en upplevelse i rummet via berättelser och exempel när jag talar
om Corporate Storytelling.
Om jag använde PP så skule jag lägga in bilder som nödvändigt
leder över framförandet till en berättelse då och då.
Om man avstår från det faktuella i PP-föreläsningen så kan man
alltid lägga det på papper till dem som vill ha siffror och diagram
och pilar och boxar med sig. Dessa finns ju annars i regel på
webben.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mer om allt detta jag skriver här finns på http://storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du fick det här brevet för att du anmält dig själv via webben eller
för att du skrivit upp dig i samband med något av mina
seminarier. Om du inte vill ha nyhetsbrevet kan du bara vända
det med ett nej tack.
Jag som skriver och som är ansvarig heter Matts Heijbel. Jag har
ambitionen att via min blogg driva den självklara mötesplatsen för
den som är intresserad av Corporate Storytelling på svenska
språket och så som den beskrivs på storytellers.se
Hej då hälsar
Matts
Stockholm 3 september 2007