Undersök isberget

Ibland brukar man likna kunskapen i en organisation vid ett isberg. En liten, rätt väl utforskad, del sticker upp och låter sig beskrivas. Där under finns…


…en betydligt större kropp av kunskap och erfarenhet. Denna dolda del av isberget kallas ofta i kommunikations- och managementsammanhang för den tysta kunskapen. Den som får det hela att flyta och som är förutsättningen för att den synliga delen av isberget ska vara just synlig.
Om vi leker vidare med den bilden så är den synliga delen av isberget exempelvis våra rapporter, databaser, årsberättelser, varor och tjänster. Som kommunikatör och ledare finns mycket att hämta i den större delen av berget som ligger under ytan.
Där finns det organisationsberättelser att skörda. Ska man leda en organisation är den tysta kunskapen ett viktigt verktyg för att göra organisationerna och dess människor synliga.
Detta med isberget är ett bildspråk som kan begripliggöra ett projekt kring Corporate Storytelling. Låt oss gå in och leta och skörda i den tysta kunskapen. Låt oss lyssna på den och göra den begriplig för flera så att vi bättre förstår vad vi håller på med och vad vi kan.
Låt oss undersöka isbergets egentliga form och erfarenhet och lägga dess berättelser tlll vårt erbjudande.