Verkligt eller påhittat?

Fråga:
Måste storyn vara sann?
Svar:
Detta är förstås en av de vanligaste frågorna och i grunden nära nog en existentiell fråga. Men det är ingen fara. Det går att hantera. När det gäller organisationsberättande så lär…


…den gamle förgrundsgestalten Dave Snowden ha sagt att det finns en paradox när man skördar Corporate Stories. Den låter då ungefär så här:
Om du tvingar folk att säga sanningen så kommer de att ljuga för dig. Om du däremot tillåter dem att ljuga för dig så kommer du att få höra sanningen.
Jag själv brukar säga att det handlar om det upplevda eller det rimliga. Så är det, brukar t ex ibland traditonsbärarna säga till mig. Så går det till här, tillägger någon. Det där är något jag hörde om en annan medarbetare, jag vet inte riktigt vem det var, säger en tredje.
Det är alltså inte A & O att alltid ha full källkoll med sig när man börjar skörda bland organisationsberättelserna. Däremot är det viktigt att veta varför man skördar just den berättelsen och vad man hoppas den ska kunna göra för nytta.
Ibland behövs en omskrivning för att göra kulturen och kompetensen synlig. Det är så vi kommunicerar, vi människor.
Poängen är att vi som håller på med Corporate Storytelling inte sitter och hittar på scenarier utan att vi istället hämtar kunskap från människorna som har med verksamheten att göra. Vi låter deras kompetens och insikter göra verkligheten synlig. Manus till våra berättelser finns helt enkelt i verkligheten.
Allt det där blir ganska uppenbart när man lägger upp sin strategi och ger sig in i ett projekt.