Emotioner bakom bilval

Jag har tidigare här på storytellers.se berättat om amerikanska undersökningar som visar att valet av bil är bland det mest Word of Mouth-styrda val den västerländska konsumtionsmänniskan gör. Nu kommer en svensk rapport som stärker bilden…


…av människan bakom bilen och hennes val. Det är TNS Automotive som påstår sig ha en ny unik undersökning om bilmärkenas image i Sverige.
Du är vad kör, säger man och bekräftar Volvos gamla sossecontainerstatus samt bilden av Mercedes- och BMW-ägaren som en människa som vill signalera makt, företagsamhet och elegans. Audiföraren antas vara moderat till sin politiska läggning.
Det är förstås så att när bilarna blir mer och mer lika när det gäller utrustning, prestanda och prisbild inom sitt segment så blir den emotionella övertonen viktigare.
Biltillverkarna kommer alltså sannolikt mer och mer att leverera emotionella berättelser som mervärden i sina erbjudanden, en typ av storytelling.
Detta är en konst. Att spela med berättelser kräver sin strategi och en noggrann planering så att man inte spårar ur, eller kör i diket.
De som väljer ett Corporate Storytellingperspektiv på detta kan i alla fall lugnt närma sig den upplevda sanna verkligheten när de vill addera emotionella stories till sina maskiner.
Toyotas berättelse om snöret som stoppar bandet när något går snett är en story som inte talar om hästkrafter och metallic-lack utan om den syn på kvalitetsarbete som säkert påverkat många bilköpare att välja Toyota.
Toyotaföraren är förresten, enligt TNS Automotive, en person driven av social rättvisa, vänskap och samhörighet. Dessutom är Toyotaföraren intresserad av miljöfrågor.