Sant eller påhittat?

Fråga:
Vilken är, i Corporate Storytelling, egentligen skillnaden mellan sant och påhittat?


Svar:
Sant eller påhittat är förstås, rent filosofiskt, en av livets grundfrågor. En frågeställning som driver oss alla.
Men i Corporate Storytellingvärlden betyder sanningen helt enkelt att de berättelser vi levererar beskriver just hur vi upplever att det faktiskt är eller hur det var. Det är berättelser som vi tror att vi kan ha nytta av för att göra vår organisation, eller våra produkter/tjänster bergipliga och synliga för oss själva och andra.
Påhittade sagor är i detta perspektiv en chanstagning.
I slutänden är det förstås så att varje organisation sminkar upp sig så gott den kan. Kunden och brukaren, om det nu handlar om företag eller organisationer, fäller ändå slutligen domen och väljer. Man brukar tala om att varje organisation vill ha en profil som leder till en image. Du försöker profilera dig och omvärldens dom är din image. Corporate Storytelling är en bricka i detta spel. En bricka funnen och skördad ur organisationsverkligheten.
Därför är det bra om man hela tiden talat ärligt och riktigt om sig själv när man ger storyn om sin verksamhet och sina erbjudanden.
Inget fjomperi helt enkelt. Det är den egentliga innebörden i Corporate Storytellerns bud att tala sanning och att påstå att verkligheten duger. Du behöver inte fabulera, allt finns redan där. Skörda det!