Nyhetsbrev 23: Första storyduschen

I dag har 1600 prenumeranter fått detta nyhetsbrev.


Hej vän av Corporate Storytelling. Här kommer det tjugotredje nyhetsbrevet från Storytellers. Jag ska berätta lite om Ellen som dansade med spanjoren, om Arlanda Express som laddat sitt biljettkontor med världens första storydusch och om de senaste frågorna jag fått apropå Corporate Storytelling: Frågor om Sanningen? Färskvaran? Förändringsprocessen…
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har på senare tid fått flera förfrågningar, även en del uppdrag, från kommunala verksamheter. Dels socialtjänster men också i samband med äldreomsorgsverksamheter. Den första frågan brukar då vara skulle vi kunna använda Corporate Storytelling i vår verksamhet. Klart ni kan, säger jag förstås.
Läs själv ett exempel på storytellers.se om Ellen som dansade med spanjoren. Det är en sann och förtjusande berättelse om hur hemtjänsten kunde lyssna in en resurssvag brukare och förgylla hennes 90-årsdag. Ellen hade alltid tyckt, sen hon första gången var i Spanien, att spanjorerna var något alldeles extra. De visst hur en kvinna skulle tas för att hon skulle känna sig uppmärksammad.
Berättelsen visar hemtjänstens möjlighet att vara flexibel, anpassad och även mångkulturellt bemannad. Storytelling kan vara en användbar metod att respektera de gamla i omsorgen och göra dem synliga som individer. Storytelling kan mycket väl ges kvaliteter som ”a healing art”.
Apropå de äldre så har PPM, Premiepensionsmyndigheten, nyligen upphandlat Corporate Storytelling. Jag är involverad som underleverantör till Vinco, det företag som vann upphandlingen. Så vitt jag vet är det första gången begreppet Corporate Storytelling finns med i en svensk myndighetsupphandling.
Jag har i och för sig jobbat med flera myndigheter genom åren men när det gäller själva begreppet Corporate Storytelling i en upphandling så var det nog premiär i Sverige. Första men absolut inte sista gången.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hos stora och små aktörer utvecklas många fiffiga grepp kring Corporate Storytelling. Jag brukar ibland anlitas av eventbyråer som storytellercoach i arbetet med deras stora kunder när de vill umgås på ett kreativt sätt under rubriken storytelling. Det är ett kul och väl fungerande koncept när man vill göra någonting tillsammans också i stora grupper. Jag har varit med om grupper ända upp till 6-700 personer på en gång.
Det roligaste exemplet just nu är annars lilla ettriga Arlanda Express som i samarbete med mig har installerat världens första corporate-story-dusch på Stockholms Central. Vi skördade några Arlanda Express-stories och presenterar dem nu på engelska och svenska i riktade ljuddusch-högtalare för den som vill sätta sig under duschen och höra denna företagsfolklore.
En av berättelserna finns tillgänglig som ljudfil på storytellers.se. Där finns också stigen till de andra. Annars rekommenderar jag stolarna i deras biljettkontor på centralen där man kan sätta sig och uppleva dem i sin rätta miljö. Detta var för övrigt en utmärkt PR-insats för Arlanda Express som bland annat uppmärksammades av Dagens Industri och i ett långt inslag i Sveriges Radio P4.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har på sistone arbetat för frivillig- och insamlingsorganisationer också. Där finns en fantastisk samling berättelser bortom alla rapporter och politiskt korrekta formuleringar. Både från hemmafronten och från situationer i samarbetsländerna.
Frågor som dyker upp och som jag berör på storytellers.se är förstås som vanligt den om sanningen. Jag svarar förstås ja på frågan om sanningskravet och vill du ha det lite mer utvecklat så hittar du det under Frågor & Svar på storytellers.se. Jag anser att sanningen inte vara duger. Den är fantastisk som resurs i allt organisationsarbete.
Jag filosoferar också över storyn som Färskvara. Man bör noga ta vara på sina berättelser om man skördar dem. Dels av respekt för traditionsbärarna som bjuder på sina stories. Men också eftersom en story som inte hanteras och bearbetas snabbt svalnar och mister sin kraft. Så om man inte bara vill ha en liten happening så är det viktigt att man planerar för hur de ska räddas för framtiden och sättas i arbete.
Förändringsprocesser och storytelling är en annan vanlig fråga jag får. Faktum är att i den internationella storytellinglitteraturen med rötter i knowledge management är detta ett av de vanligaste perspektiven. Kort sagt handlar det om att hitta trovärdiga bilder av framtiden skördade i det redan befintliga. Det finns modeller för det.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har jobbat en del med Almi som är en bolagiserad myndighet som stimulerar nyföretagande och stödjer innovatörer. Då hörde jag en liten story som jag tycker berättar mycket om hur det är att vara eller bli entreprenör.
En kvinna hade satsat mycket tid och pengar på en verksamhet som hon trodde så mycket på. I flera år arbetade hon säkert tio-tolv timmar om dagen och hoppades att hon skulle få luft under vingarna.
Hennes vänner hjälpte henne på olika sätt och även Almi gav henne råd.
Men till slut gick det inte längre. Hon havererade och var tvungen att gå i konkurs. Banken hade förstås låst upp henne så att hon stod till slut stod med en personlig skuld på över 200.000 sek.
Hon blev mycket nedstämd nästan deprimerad. Otack är världens lön. Så som hon hade slitit. Tänk alla misstag hon hade tvingats göra och till sist denna skuld som salt i såren.
Då sa en rådgivare till henne så här:
– Nu har du också studieskulder, precis som jag. Det kostar att utbilda sig.
Detta vände hennes blick och hon insåg att hon lärt sig mycket. Hon började om och har i dag betalt av hela sin studieskuld från konkursen. Hennes verksamhet blomstrar och hon gör allt rätt direkt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du som får det här nyhetsbrevet har bett om att få det antingen direkt på webbplatsen eller vid något av mina seminarier. Annars är du min personliga vän. Vill du inte ha det mera så är det bara att vända ett mail till nyhetsbrev@storytellers.se och säga nej tack.
Jag som skriver det heter Matts Heijbel. Jag jobbar med dessa saker på heltid och min ambition är att http://storytellers.se ska vara den självklara mötesplatsen för svenskspråkiga människor som fascineras av Corporate Storytelling, Storytelling in organizations eller business narratives som företagsberättande kallas internationellt.
Hej för denna gång hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 21 maj 2007