Måste det vara sant?

Fråga:
Varför är du så fixerad vid att man måste hålla sig till verkligheten och tala sanning när man håller på med Corporate Storytelling?
Svar:
CS handlar helt enkelt inte om sagor utan om en slags företagsfolklore som finns i organisationen och bland kunderna. Dessa berättelser ska man…


…skörda och sätta i arbete.
Jag förstår mycket väl att exempelvis en del reklambyråer och filmproducenter älskar att hitta på en saga som ska sälja en organisations kunskap eller produkt. Det händer till och med att de påstår att det håller på med storytelling.
Det kan säkert fungera bra i många sammanhang men den underbara insikten som vilar under begreppet Corporate Storytelling gör det hela så mycket enklare. Manus finns ju redan i verkligheten och verkligheten är ofta så mycket mer spännande än dikten i businessammanhang.
Om man dessutom väljer ur sin företagskultur och sin affärsverklighet så behöver man inte står där om något år och tycka att den och den kampanjen eller den och den reklamfilmen blev löjlig och kanske rent av fel i backspegeln.
Verkligheten är nämligen aldrig löjlig. Tvärt om. Ofta är den rolig och suverän i sin träffsäkerhet. Om man skördar ur verkligheten och håller sig till sanningen, så som den upplevs av alla som vet vad det handlar om, så skriver man samtidigt sin organisationshistoria i berättarformat.
Därför är jag så fixerad vid den upplevda sanningen och förstår att detta är den starkaste kommunikationsformen om man vill visa värderingar och addera uppenbara värden och kunskap till varor och tjänster.
Detta sätt att kommunicera är heller inte ett dugg tråkigare än vanliga reklamsagor.
Så arbetar jag med mina uppdragsgivare. Och alla förstår detta klart och tydligt när man väl kommer igång. Varje människa inser och förstår kraften eftersom den verkliga berättelsen handlar om ett sätt att vara just människa.