Dagens Industri om ljudduschen

Dagens Industri berättar i dag på sidan 16 om Arlanda Express ljuddusch, eller storydusch som jag hellre kallar den. Den är nu installerad…


…i Arlanda Express biljettkontor på Stockholms Central.
Jag har arbetat med storytelling i omgångar hos nybyggarföretaget Arlanda Express. När jag kom med idén om att låta var och en frivilligt lyssna till företagets sanna berättelser i en Arlanda Express-stol med riktad specialhögtalare så var man på direkt.
Lyssnaren väljer svenska eller engelska genom att trycka på storyknappen. Sen kommer några korta berättelser på någon eller några minuter som befolkar Arlanda Express-varumärket.
Mig veterligen är detta den första storyduschen över huvud taget. Tanken är alltså att den som vill, frivilligt, kan ta emot ett företags berättelser utan att alla andra i hallen eller salen behöver ta del av det. Ingen allmän störning i luftrummet alltså.
Jag ser en rad spännande möjligheter för företag och organisationer att använda sig av ljud- och storyduschar. I grunden behövs förstås en bra berättelse. Den ska sen kommuniceras med hjälp av de nya, mycket specialiserade, högtalare som kan skicka smala ljudstrålar ända upp till 50 meter.
Kristoffer Lindgren på Westtech Scandinavia importerar dessa specialhögtalare och vet allt om dem. Vi har nu planer på fortsätta samarbetet genom att erbjuda storyduschpaket, skruvat och klart och fyllt med några av den beställande organisationens bästa corporate stories.