I förändringsprocessen

Fråga:
Vi befinner oss i början av en förändringsprocess. Kan storytelling vara en användbar metod i vårt implementeringsarbete av det nya?
Svar:
Visst! Ibland kan det kanske verka lite överdrivet att säga att storytelling kan användas både där och….


….där och där och där. Som ett annat multiverktyg. Men det är faktiskt så. Det faktuella har en roll. Berättarkapitalet en annan.
Berättelserna är användbara när man försöker få en gemensam syn på något. Det narrativa ger andra, mer emotionella, associationer än siffror, tabeller och slagord. Berättelserna går alldeles utmärkt att använda strategiskt.
Storytelling är alltså en användbar kommunikationsmetod också i förändringsprocesser. Flera av de uppdrag jag får handlar faktiskt om precis just det.
Det är inte så konstigt egentligen. Inför förändring och förnyelse kommer alltid grundläggande existentiella frågor som: Var kommer vi i från? Var befinner vi oss idag? Vad står vi inför? Hur vill och ska vi vara i framtiden?
Dessa funderingar kan hanteras med berättelser skördade i den redan existerande organisationsverkligheten. Till och med framtidsfrågorna kan göras synliga med hjälp av visionsberättelser byggda och befolkade med element som till viss del redan finns.
Just visionsberättelsernas roll i förändringsarbetet är för övrigt något som Steve Denning ägnar mycket energi åt. Han är en av de viktigaste internationella experterna på området ”Storytelling in organizations” och jag har lärt mig mycket av honom.
Jag har också haft förmånen att få föreläsa tillsammans med Denning och jag tror att han, som gammal knowledge manager på Världsbanken, i grunden har tänkt igenom hur man ska använda kunskaps- och berättarkapitalet för att komma vidare. Dennings resonemang om Springboardstories handlar om förändringsprocesser.
Sen använder du i din fråga just ordet implementering. Jag känner mig lite avvaktande inför det där begreppet implementering. Då låter för mig nämligen som att du redan vet vad som ska ske och att det bara handlar om att föra över det de till dem som inte vet.
Med storytelling kan vi nå längre än så. Vi kan vara mer processinriktade och vi kan till och med skissa på nuet och morgondagen tillsammans med hjälp av våra viktigaste berättelser. Ta och ge, kort sagt.
Jag brukar säga att verkligheten duger och att vi ska befolka varumärket med berättelser från den. Det gäller i allra högsta grad också när en organisation står i begrepp att montera ned det nuvarande baslägret och medarbetarna gör sig beredda att vandra vidare mot nya utmaningar.