Antimärket som varumärke

Jag har ett par antimärkesskor på mig. Det är Adbusters som utmanar skokapitalet i form av exempelvis Nike och Adidas med en sko gjord i hampa, andra nedrytbara material och med sula av…


…återanvända bildäck. De är helt ok och jag har dem gärna. Men för mig är det också för att jag på mina föreläsningar vill kunna tala med deltagarna om den inbyggda storyn i denna sko. Längst fram på skon sitter en röd handmålad prick.
Den ska människor fråga om, är det tänkt:
– Varför har du en röd prick där.
Då ska jag svara nåt i stil med:
– Med den ska jag sparka varumärkeskapialet i arslet. Jag ska gärna tillägga att de som tillverkar skon är vuxna och att de är anslutna till facket.
Så kan man också bygga ett varumärke med en värdeladdad story. Genom att lansera en antivarumärkessko som har en unik handmålad antilogga i form av en prick på varje sko. En rättvisesko som är producerad så att ingen är alltså den andra lik.
När jag köpte den så fick jag också en aktie i företaget så jag har rösträtt och kan vara med och påverka utvecklingen. Dessutom finns bloggar kring dessa skor och den världsbild de anser sig representera.
Se själv bilderna av dem. Jag har de gröna skorna till höger med äkta bildäck i sulan. Klicka först på More info sen på More photos så får du veta mer om de inbyggda budskapen.