Nyhetsbrev 21: Sverigestories mm

Nu har över 1400 prenumeranter fått det här nyhetsbrevet:


Hej Storytellingvän. Detta är nyhetsbrev nr 21. Jag reflekterar lite över vad som hänt sen sist och berättar om utbildningar och konferenser på gång, ny uppsats, 1000 samlade Ikeastories mm.
++++++++++++++++++++++++++
Men först lite om berättelser om misstag och deras roll i Corporate Storytelling. Jag får ofta den frågan nämligen. Kan man berätta om felbeslut och misstag och använda sig av dem också när man håller på med CS.
Svaret är förstås att det är klart man kan och ska, tycker jag. I internationella diskussionsbloggar talas ofta just om misstag som blivit till nytta när de förpackas i stories.
Det är ju inte så konstigt, tycker jag. Ta din egen vän som exempel. Visst bygger er relation på att ni också har fel och brister. Det är ju olidligt med uppblåsta övermänniskor som aldrig gör, eller åtminstone inte erkänner, några svagheter eller misstag.
Jag tror att lite självkritik och insikter om felsteg förpackade i sanna berättelser från verkligheten stärker relationer och gör så att vi kan ta ut ny riktning igen. Självklart, tycker jag egentligen. Men är också en poäng som en del av modern kundvård.
++++++++++++++++++++++++++
Detta om misstag kommer jag att ta upp som en del av mitt framförande på The Conference 07 som går på Berns på tisdag när Wednesday Relations har sin stora årliga kundrelationskonferens med en god bit över 100 anmälda gäster.
En annan konferens där jag får möjlighet att tala om Corporate Storyteling är IQPCs Utredarkonferens på Wennergen Center den 17 april. Där ska jag tala bland annat om vilka möjligheter byråkrater och utredare har att använda CS för att kommunicera sin insikter och resultat.
Det skulle man kunna kalla CS i Kunskapsöverföringen, om man så vill. En slags Knowledge Management i svensk byråkrattappning. Jag menar då byråkrat i perspektivet stark, kompetent yrkeskår. Vi har många stolta integritetsfyllda byråkrater och utredare i Sverige.
Sen tycker jag att det är jättekul att Berghs School of Communication har givit mig förmånen att till hösten dra igång en distansutbildning inom området Corporate Storytelling. De ser att detta är en allt tydligare avgränsad disciplin och dessutom att det går att ha som ett verktyg för marknadsförare och kommunikatörer.
Om detta och annat här kan du läsa mer på http://storytellers.se som uppdateras flera gånger i veckan.
++++++++++++++++++++++++++
Jag har varit i Växjö nu och haft utbildning för studenterna som går utbildningen Storytelling & Dramaturgi på NBI. De är knappt 20 stycken och de brinner verkligen för storytelling, tycker jag mig märka.
De har andra inslag också i utbildningen men mycket av våren kommer att präglas av CS. Kanske finns bland dem de första som kommer att anställas med titeln Corporate Storyteller i Sverige.
Just i Växjö studerar också de tre unga kvinnor vilka som C-uppsats på Pedagogen skrivit uppsatsen Berättelser i Organisationer. Den finns att läsa under rubriken Forskning på http:/storytellers.se
++++++++++++++++++++++++++
Ikea har nu en repertoar på 1000 interna filmade stories som skildrar Ikea-konceptet och Ikea-kulturen. Det är just koncept och kultur det som är poängen. De handlar inte om soffan och hyllan utan om kultur, koncept och värderingar. Jag tror att ur ett internt CS-perspektiv är Ikea världsledande.
Även varumärket Sverige laddas med berättelser. När Visit Sweden laddade för att befolka varumärket Sverige i samband med Åre-VM så hade bland andra jag fått vara med och arbeta fram Sverigestories som vi hoppades skulle kunna göra nytta  i kontakterna med internationella journalister. Utöver själva idrottsperspektiven alltså.
Den övergipande Ikeaberättelsen som vi känner den från massmedia, bland annat om Haparandavaruhuset och Kamprads (världens fjärde rikaste man) personlighet, ingår i den laddningen av Sverigebilden.
++++++++++++++++++++++++++
En dansk storyteller berättade för mig att man i Danmark delvis hade slarvat bort begreppet storytelling visavi det danska näringslivet eftersom man inte klart klargjorde, eller förstod, att det för företagen handlade om business och affärsutveckling. Ordet storytelling hade därför fått låg status i danskt näringsliv menade han. Verkligen synd tycker jag att man klantar bort ett så starkt verktyg för att bygga framtid.
Jag ser som min mission att aldrig släppa det affärsmässiga perspektivet. Corporate Storytelling handlar om att med hjälp av de sanna berättelserna om organisationen, medarbetarna, kunderna, varorna och tjänsterna bidra till framgång och goda affärer.
Det kommer jag att betona i kursen som startar på Berghs School of Communcation i höst.
++++++++++++++++++++++++++
Du som får det här nyhetsbrevet har bett om att få det i samband med något av mina seminarier eller efter att ha anmält dig på storytellers.se eller efter direkta kontakter med mig.
Om du inte längre vill ha det så vänd det med ett nej tack så tar jag bort dig ur sändlistan,
hälsar ansvarige för storytellers.se
Matts Heijbel
9 mars 2007