Snacket säljer bilar

Var tredje bilköp baseras på vad köparen hört om bilen. Word of Mouth alltså. Mätningar om WOM:s genomslag visar…


…att vi litar på snacket. Dessa siffror presenteras hos Church of the Customer Blog och är resultatet av mätningar som de tagit del av. 42 procent av försäljningen av hemelektronik och möbler är, påstår man, baserad på snackisar trots att företagen inte stort sett inte satsar på storytelling och snackisar.
Ska du övertyga dem som håller i marknadsföringspengarna att det lönar sig att satsa på berättande och att man därför förstås ska ta fram berättelser som kan göra jobbet via bloggar, communities och events av olika slag så kan du titta in här efter tabeller och källor.
Bilindustrin och hemelektronikíndustrin fortsätter alltså, enligt undersökningarna, trots att dessa undersökningar finns, att satsa i första hand på TV-reklam, tidningsannonser tidingsbilagor och liknande.
Men vi blir för varje dag fler som känner till berättelsens kraft.