Träna på barnen

Första gången jag av egen erfarenhet förstod kraften i Corporate Storytelling var 1999 när jag hade ett uppdrag att skildra ledarskapet och företagskulturen i ett golvläggarföretag från Bålsta. Det var på uppdrag av Näringsdepartementets Arbetslivsdelegation och…


…jag märkte snart att jag genom att befolka företagets varumärke med berättelser om de enskilda medarbetarna och genom att skildra viktiga händelser som företaget gått igenom så frigjordes energier.
Berättelserna som löpande publicerades på nätet hos Arbetslivsdelegationen och hos golvföretaget påverkade, visade det sig, företagets rekrytering, försäljning och organisationsutveckling. Det hela ingick i en offentlig utredning (SOU 1999:69) och i samarbete med arbetslivsforskare på Södetörns Högskola trycktes några böcker där jag var en del av det hela.
På det personliga planet var mina yngsta barn sju och nio vid den här tiden. Jag hade då tröttnat på att läsa ur sagoskatten vid nattningen. I stället berättade jag vid den tiden händelser ur mitt liv.
Precis så som så många av oss kan minnas att mor- eller farföräldrar gjorde. Jag tog små episoder och händelser ur mitt liv och förpackade dem episkt med bilder och reflektioner. Händelser i skolmatsalen, på skolgården, när jag snattade ballonger och ärtrör ihop med Gunnar, första tjejen, smygrökning och så vidare.
Hela tiden ärligt och sant men med berättandets glädje att ladda lite extra. Barnen älskade det här och det var mycket lättare att få dem i säng – om det nu var det som var det viktiga. Detta byggde relation och kontinuitet.
Jag befann mig alltså, på hemmaplan, mitt i ett nästan dagligt berättande där jag visade värderingar och överförde kunskap och erfarenheter. Sen kom i jobbet berättelserna om golvläggarföretaget.
Där fick jag insikten om det som denna webbplats handlar om. Berättelsens betydelse och kraft. Trots att jag då redan i många år hade arbetat som författare och journalist var detta en stark upptäckt och upplevelse. Att jag innan min examen på Journalisthögskolan i Stockholm också hade en fil kandexamen från Uppsala med bland annat socialantropologi, religion och etnologi gjorde att jag fick ihop det där med kulturkapitalet också. Jag tror att kanske den största kraften i Corporate Storytelling-metoden är att utrymmet för det emotionella är större än i vanlig faktuell redovisning.
Ett gott råd för dig som vill prova på berättande och de här teknikerna är att träna på barnen. Egna eller andras. Och varför inte på vänner och bekanta. Sätt dig helt enkelt själv i centrum och berätta.

One response