Fixa hit Starbucks!

Min 16-åriga dotter och hennes bästa kompis har en dröm att få gå på ett Starbuckscafé i New York. Precis som…


…bland andra Apple, The Body Shop och Linux har Starbucks, nu med 35 år på nacken, spritt sig över världen med hjälp av ett rykte byggt via storytelling mer än traditionell reklam.
Berättelserna om Starbucks bärs mycket av de egna kunderna som talar om miljön på caféerna och om vad de upplever där. Starbucksvärderingarna har nått min dotter i Sverige trots att hon ännu aldrig varit på Starbucks.
Det finns alltså ingen Starbucks i Sverige. Eftersom jag arbetar med storytelling och hon förstår kraften i berättandet tycker hon därför det vore rimligt om jag åtminstone kunde fixa hit Starbucks.
– Fixa hit Starbucks, säger hon alltså och visar därmed kraften i ryktet om Starbucks så som det berättas i ungdomskretsar och på nätet i olika sammanhang.
Samtidigt visar hon, med glimten i ögat, tilltron till vad en storytellande pappa kan åstadkomma ;+)
Det finns, hur som helst, t o m speciella skvallerbloggar om Starbucks som Starbucks gossip till exempel.