Fick hjälp av konkurrenten

Nynas Naphthtenics ingår i det som en gång var det gamla olje- och bensinbolaget Nynäs som hade mackar över hela Sverige. I dag är Nynäs, utan prickar över ä, en global aktör. En av världens främsta leverantörer av smala specialoljor, produkter som är en slags oljebranschens bordeauxviner.


Nynas Naphthenics påstår att de tror på öppen och ärlig kommunikation ( belive in open and honest communication ).
Vad då? frågar skeptikern.
Då är det storyläge…
Ja som till exempel den gången när en av våra kunder i Sydafrika hade slut på transformatorolja, kan Nynasmedarbetaren säga då.
Transformatorolja är en mycket speciell produkt och leveranserna till Sydafrika från det europeiska raffinaderiet hade den här gången blivit försenade på grund av störningar i produktionen. Nynas Naphthenics representant i Sydafrika funderade över hur hon skulle lösa dilemmat.
Eftersom hon trodde på öppen och ärlig kommunikation erkände hon direkt att de hade störningar och förseningar i produktionen och sa som det vara att hon inte riktigt visste hur hon skulle lösa problemet.
Hon hade alltid arbetat mycket med att bygga nära relationer med sin kunder på den sydafrikanska marknaden och funderade nu över vem som skulle kunna hjälpa kunden som var utan transformatorolja.
Då kom hon på en tänkbar lösning. En konkurrent till kunden som var utan olja hade fortfarande en del transformatorolja i sina lager. Skulle Nynas möjligen kunna få låna lite från den ena kunden och ge till den andra trots att de båda var konkurrenter? Bara så länge till dess båtarna från Europa kom med ny transformatorolja?
Eftersom de hade en öppen och nära relation vågade hon fråga konkurrenten till den nödställda kunden om hon kunde få låna lite transformatorolja eftersom som hon och Nynas var i en sådan leveransknipa.
Eftersom Nynas och den välförsedda kunden hade en nära relation fíck Nynas hjälp ur den svåra situationen. Konkurrenten hjälpte alltså Nynas ur dilemmat trots att det gynnade konkurrenten.
Relationen var alltså så stark och den var faktiskt baserad på värderingen belive in honest and open communication.
En sann berättelse om relationer i affärslivet.