Byrån fattar inte

Fråga:
Nu har vi försökt flera gånger att få vår byrå att jobba med storytelling. De säger att de gör det, men det blir liksom ingen riktig skillnad mot vad de brukar göra, tycker vi. Vad är det som de inte fattar?
Svar:
Nästan alla som kontaktar mig, och vill diskutera eventuella uppdrag där de tror att jag kan hjälpa dem med Corporate Storytelling, har en sån berättelse med sig…


…de som söker kontakt med mig tycker att de har en vision kring det där med storytelling men tycker inte att de når fram till byrån eller så tycker de helt enkelt att byrån inte förstår vad de pratar om.
Jag måste förstås förenkla för att svara på din fråga. Så jag gör det.
Jag förenklar och överdriver:
Byrån tror att storytelling är det samma som att berätta en bra story som säljer eller visar något viktigt som ni vill säga. Det tycker byrån att de har hållt på med alltid. Det där med storytelling är bara ett nytt ord på något som alltid funnits, menar de.
Men Corporate Storytelling, så som den beskrivs på den här sidan, har sina rötter i knowledge management och kommersiell antropologi. Den ser det som att företaget eller organisationen har ett berättarkapital som kan användas i exempelvis rekrytering, sälj, företagskulturellt byggande och organisationsutveckling.
Berättelserna finns där. Man behöver inte hitta på. Man går helt enkelt in i triben och skördar bland företags- och produktfolkloren. Sen arbetar man vidare med dessa verkliga berättelser. Dramatiserar dem i en storytellerdramaturgi och sätter corporate-storyn i arbete.
Då arbetar man med CS.
Det här provocerar ibland byrån för det är en annan metod och det kräver en typ av kompetens som de flesta byråer inte har. Hur många kommersiella antropologer finns det t ex på svenska byråer?
Jag har flera gånger gått in i sådana sammanhang där ett företag eller en organisation vill göra ett storyprojekt men inte riktigt når fram till byrån och kommer upp på storyteller-banan.
Då kommer jag, ställer en diagnos och gör en mindre research, håller några inspirationsföreläsningar för att alla ska förstå vad det handlar om ( byrån också ) sen tar byrån vid. Eventuellt sitter jag som en storyanalytiker vid kanten
Så kan man göra när byrån inte fattar (direkt). Om fem år är detta allmänbildning i human resource- och kommunikationsvärlden i Sverige.