Små detaljer som ger snackisar

Jag läser i Addendumbloggen addendum.wordpress.com om surfklädesföretaget Reef som byggde in en kapsylöppnare i sulan på sina flip-flop-skor. Utan att göra reklam för själva kapsylen så blev det ändå just kapsylöppnaren som gjorde just den skon till företagets …


…mest sålda flip-flop. Storyn adderar alltså via mun-till-munmetoden värden till skon som knappast skulle kunna förmedlas lika effektivt via stora reklamkampanjer, är tanken.
Samma sak sker, menar förstå-sig-påarna, när Chrysler lanserar en bilmodell med mugghållare som kan hålla din dryck antingen varm eller kall, vilket du vill.
Mugghållaren är inte den viktigaste detaljen på din bil men förmodligen en utrustningsdetalj som det snackas om och som adderar värden till just den modellen.
Sanna små muntliga berättelser om detaljer som faktiskt finns alltså. Detta skapar produktstorytelling via Word Of Mouth.