Ikea toppar förtroendeligan

När Medieakademin i Göteborg nyligen presenterade den senaste mätningen av svenska folkets förtroende för företag och organisationer hamnade Ikea i topp. Före Sveriges Radio, riksdagen, Volvo, Svenska Kyrkan och alla andra. Till och med före…


…universitet och högskolor.
Det är ju egentligen fullständigt sanslöst.
Min reflektion blir förstås att berättelserna är en viktig del i framgången. De flesta av oss kan berätta om Ikea på olika sätt. Inte minst traderar vi Ikeas företagsfolklore, den tydligaste företagsfolkloren i Sverige, i form av bland annat Kampradstories.
Om hur Kamprad från The Scottland of Sweden gjorde kortare pennor för att få dubelt så många, skruvade av benen på borden för att få in dem i Volvon, åker kommunalt till sina resmål och så vidare.
Det är berättelser om värderingar och kultur. Inte om möblerna, de finns ju klockrent samlade i katalogen. Vi som berättar kultur- och värderingsberättelserna – som Ikea löpande levererar – gör det gratis som Ikeaambassadörer.
För att få oss att berätta måste alltså Ikea leverera berättelser vilket man också gör oerhört professionellt och systematiskt. Där finns säkert en del av förklaringen till att svenska folket sätter Ikea högst i förtroendemätningarna.
Ikea har nästan 100.000 anställda och är ett jätteföretag. Men alla andra kan förstås också reflektera över sina berättelser. Vill vi påverka berättandet om den egna organisationen så får vi göra hemläxan först. Samla de sanna berättelserna och sätta dem i arbete.
Det är vad man gör om man är corporate storyteller-medveten. För detta finns metoder och möjliga strategier.
Se förtroendelistan här: http://www.fb.se