Obegripligt att inte alla kör

Fråga:
Kan alla organisationer använda Corporate Storytelling?
Svar:
Det är klart. Alla. Stora som små. För mig är det faktiskt obegripligt att inte alla gör det. Att inte alla kör storytellingkonceptet. Berättelserna är ett kapital…


…jag kallar det ett berättarkapital, akademiskt kan man tala om det narrativa kapitalet. Det finns där. I alla organisationer. Frågan är bara vad vi ska göra med det. Låta det ligga i träda eller exploatera det?
Det här är inget man hittar på och berättar. Det finns där.
Självklart menar jag att man ska sätta fart på det och använda det. Vårda det och skörda det.
I företag kan kulturkapitalet innebära en viktig konkurrensfördel. I synnerhet om man levererar produkter och tjänster som är lika dem som medtävlarna levererar. Då kan faktiskt berättelsen vara det som gör skillnaden.
När nu också offentliga verksamheter, typ myndigheter och kommuner, identifierar och putsar sina varumärken är berättelserna kanske det viktigaste de har att lägga till. Offentliga tjänster bör därför också synliggöras och beskrivas med sanna berättelser skördade ur verkligheten och förpackade i ett lämpligt dramaturgiskt format.
Även småföretagare och ensamkonsulter bör vårda sina viktigaste berättelser när de beskriver sig själva.