Vad ska man ha dem till?

Fråga:
Vad ska man ha berättelserna till? Handlar det helt enkelt om att försöka bygga självkänsla och lojalitet?
Svar:
Självkänsla och lojalitet är förstås viktiga faktorer för att en organisation ska…


…må bra och fungera i olika skeden. Det kan handla om tillhörigheten för den enskilde till sin grupp men det kan faktiskt i en mer organisationsfilosofisk mening handla om organisationens självkänsla och lojalitet. Lojaliteten då exempelvis visavi samhället.
Men om man går in på förändringsberättelser och visionsberättelser kan Corporate Storytelling också handla om att göra gruppen mer innovativ genom att kanske spåra och skörda morgondagens idéer och lösningar i dagens verklighet.
Corporate Storytelling kommer då in i ett organisationsutvecklingsperspektiv och blir en fråga om att exploatera berättelserna som stratgeisk resurs.
Produktberätteleser, i sin tur, brukar ofta handla om att skicka med mervärden utöver vanliga prestandafakta och tekniska fakta med produkten – eller för den delen tjänsten.
Så frågan: Vad ska man ha dem till? får man förstås ställa i den inledande analysen och strategin. För Corporate Storytelling, som den behandlas på den här webbplatsen, handlar övergripande om att skörda berättelser och låta dem göra ett jobb som hjälper organisationen till framgång.
Läs själv. Det finns nästan 300 texter i arkiven på storytellers.se som du kan hitta om du scrollar ned sidan och läser rubrikerna i högerkanten.