Varumärkesevangelister

Det finns människor som är varumärkesevangelister eller produkt- och tjänsteevangelister. Vi menar då människor som frivilligt och passionerat, utan att vara anställda eller arvoderade, är beredda att sprida kunskap om ett företag, en organisation eller de tjänster eller produkter som erbjuds marknaden.


För att kunna vara evangelist så behöver man förstås ett evangelium. Något gott att berätta om. Här kommer Corporate Stories liksom produkt- och tjänstestories in som en möjlighet. Man måste då duka bordet och erbjuda stories till de passionerade evangelisterna som är beredda att sprida detta varumärkesevangelium. Man ska också upprätta en relation med dem där de får vittna och hämta ny kraft, exempelvis via en företagsblogg.
Ben McConnell och Jackie Huba http://creatingcustomerevangelists.com skrev för några år sedan i sin bok Creating customer evangelists om hur man får igång evangelisationen.
Evangelisten, säger de, talar om för andra vilken film de ska se, vilken dator de ska köpa, vilken restaurant de ska gå på, vilken tandläkare de ska anlita, vilken mobiltelefon de ska köpa, vilka böcker de ska läsa, vilka föreningar de ska gå med i. Och så vidare.
Ordet evangelium fanns redan i fornsvenskan och kommer kommer ytterst från grekiskans euangelion som betyder god (eu) budbärare (angelos).