Storydusch – ett nytt sätt att berätta

Fråga:
Kan man hitta något sätt att ha stories i högtalare utan att det blir för dominerande och kanske påträngande för dem som inte vill höra?


Svar:
Det kan man kanske ha genom lurar och annat där man själv väljer om man vill lyssna. Men just nu, som svar på din fråga, så fick jag faktiskt en helt ny idé.
Ljuddusch är ett begrepp som funnits några år inom området akustisk design. Man brukar då mena att man erbjuder ljud som en del av en ljuddesignad miljö. Exempelvis vattenljud när man tittar på ån utanför fönstret. Maskinljud när man står inför numera annars tysta maskiner. Fågelkvitter, grodkväk och annat. Konstgjort blinkersljud i en modern bil etc.
Ljudet från en ljuddusch är vanligen riktat rakt ned och bara den som utsätter sig för det kan därför höra det.
Jag introducerar därför nu en ny idé: Storyduschen! Under en liten högtalare med starkt riktat ljud får den som vill stå, sitta eller ligga och lyssna på organisationernas bästa stories om sig själva.
På så sätt kan Storyduschen genom att befolka varumärket med berättelser från den egna verkligheten bli en del av den akustiska designen. Vi får väl se vem som blir först.