Varför får jag inga stories?

Fråga:
Jag arbetar med kommunikation i ett större företag och har flera gånger på olika sätt bett medarbetarna om att de ska berätta några viktiga historier som vi kan använda i vårt utveckligs- och varumärkesarbete. Jag har inte fått in en enda story! Varför är det så svårt?


Svar:
Det här är en av de vanligaste frågorna jag får. Den visar att det är inte så lätt som det låter att komma upp på storytellingbanan.
Jag som håller på med detta på heltid får ofta först förklara vad det handlar om. Jag får ge en rad exempel och förklara vad de berättar rent varumärkesmässigt eller värderingsmässigt. Så får jag försöka inspirera människorna som är traditionsbärare. Traditionsbärare kallar jag dem som faktiskt har berättelser som de ibland inte har en aning om att de har.
När jag gett dem en inspirationsföreläsning och kanske en mindre workshop kring ämnet och företeelsen så fattar de alla oavsett utbildning och position. Jag ser hur det tänder till i deras ögon och sedan kan jag börja skördearbetet. Det ena ger det andra.
När man har fått fram en liten bunt med ”förstories” så brukar de säga: Ja det har jag också varit med om. Sen kommer det fler och fler.