Bygg en repertoar!

Berättelser finns i alla mänskliga sammanhang. De bär den mänskliga kulturen och förklarar varför vi är där vi är och gör det vi gör. En Corporate Storyteller går in i organisationsverkligheten där han eller hon skördar och bygger en repertoar. Storytellern, eller egentligen storylistenern, dukar därefter bordet med organisationens egna berättelser!


Det säger sig självt att berättelserna finns i företagen och organisationerna och bland deras olika intressenter. Frågan är bara hur och var vi ska hitta berättelserna.
Vad är det vi letar efter och hur vi ska använda dem, när vi väl funnit och skördat dem, för att bli framgångsrika?
Det är så resonemangen går när man tar tag i Corporate Storytelling eller Storytelling in Organizations som den här webbplatsen envist handlar om.
Först måste man förstå att de finns. Sen måste man veta vilka typer av stories man letar efter och varför man gör det. Sen måste man lita på att verkligheten duger. Berättelserna ska inte vara påhittade. De finns där men behöver en professionell dramaturgisk bearbetning för att kunna göra sitt jobb.
När man hittat dem dukar man bordet så att de alltså kan göra sitt jobb för företaget eller organisationen. Alla från småföretagaren till världskoncernen kan arbeta utifrån denna insikt.
Det kommer jag bland annat att tala om på den fulltecknade Storyfrukost som jag håller om några dagar. Intresset har varit så stort att jag kommer att återkomma flera gånger senare i år med Storyfrukost första torsdagen i månaden.
Nästa frukost efter den fulltecknade nu på tordag 1 juni kommer att vara torsdagen den 7 september. Meddela mig om du är intresserad av det tillfället.