Nyhetsbrev 16: Frukost, IKEA, mm

Nu har ett nytt nyhetsbrev gått ut till nästan 800 prenumeranter. Det är förstås kostadsfritt att hänga med i storytellingtrenden och du kan anmäla dig till sändlistan i högerkanten en bit ned på öppningssidan på storytellers.se
Det aktuella nyhetsbrevet kan du läsa här:


Nyhetsbrev 16
Hej vän av Corporate Storytelling. Här kommer ett nytt Nyhetsbrev. Förutom att jag bjuder in till Storyfrukost handlar nyhetsbrevet den här gången bland annat om IKEAs internationella storsatsning på Corporate Storytelling, den första riktiga utbildningen i ämnet på Stockholms Universitet, den första så kallade
KY-utbildningen inom ämnet och ett kommande seminaríum som jag håller på Svenska Institutet.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den första torsdagen i juni klockan 08.00 håller jag ett kort frukostseminarium på Hornsgatan 52 vid Mariatorget på Söder i Stockholm. Läs mer på http://www.storytellers.se om hur du anmäler ditt intresse.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Där kan du också läsa om en gigantisk satsning på Corporate Storytelling som IKEA håller på med sen något år tillbaka. Jag är glad att säga att deras satsning är helt i linje med mitt sätt att se och använda Corporate Storytelling.
Helt rätt så att man inte slarvar bort begreppet storytelling i allehanda sagor och reportage utan samlar i stort sett oregisserat direkt från verkligheten.
IKEA-stories samlas över hela världen och beskriver händelser som med tydliga poänger visar kulturen och värderingarna inom IKEA. Man går alltså till verkligheten och skördar. Den här gången är man ute med kamera bland de 90.000 medarbetarna. Det är alltså inte primärt de vanliga Kampradberättelserna det handlar om den här gången.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
I höst ska jag hålla en akademisk utbildning inom ramen för Språkkonsultlinjen på institutionen för Nordiska språk vid Stockholms universitet. Det är
stundenterna själv som valt att spetsa sista terminen på sin långa utbildning med just Corporate Storytelling. Jag lägger upp den, genomför den och examinerar
dem.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
I Växjö kommer från hösten en tre terminers så kallad KY-utbildning inom storytelling och dramaturgi. Jag medverkar där också och det finns mer att läsa om den på storytellers.se. Sista ansökningsdag är 15 maj 2006.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Till sist kan jag inte låta bli att dra en Kamprad:
En arbetskamrat till kamparad kom för många år sen in i en livsmedelsbutik i Småland. Där fick han syn på Ingvar, eller snarare en del av Ingvar.
Kamprad stod nämligen dubbelvikt med överkroppen nere i en kyl fylld med frusna köttbitar. Han letade nere i botten där han visste att man kunde fynda.
De hälsade på varandra och Ingvar visade upp en djupfryst anka för sin medarbetare:
ˆ Se du, sa Ingvar. Ser du vad det är?
ˆ Ja det är en djupfryst anka, sa medarbetaren.
Ingvar gnuggade bort lite frost från den röda prislappen och sa:
ˆ Ser du vad det står?
ˆ Ja det står att det är en anka och vad den kostar.
ˆ Ja men var kommer den ifrån? frågade Ingvar.
ˆ Från Rumänien.
ˆ Just det, sa Ingvar.
Han stannade upp en stund och fortsatte sen:
ˆ Vad tror du att de gör med fjädrarna och dunet när de plockat den?
ˆ Inte vet jag, svarade medarbetaren.
ˆ Nej inte jag heller, men jag ger mig sjutton på att de kastar det. De plockar ankan och kastar dunet.
ˆ Och?
ˆ Det dunet kan vi använda och fylla i IKEA-påslakan, sa Ingvar. Vi kan bygga en fabrik i Rumänien och använda allt deras dun.
Och så blev det. Det är många av oss som har köpt IKEAs duntäcken och kuddar. Många av dem är fyllda med östeuropeiskt dun.
Idén kom i livsmedelsbutiken i Småland, Sveriges Skottland, en gång för länge sen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
I nästa vecka ska jag träffa hela Svenska Institutet och berätta om mina idéer vad det gäller Corporate Storytelling i arbetet med Sverigebilden. Jag tror att det behövs mer av Astrid Lindgrendramaturgi och mindre av SCB-prosa om man ska påverka berättandet om Sverige här hemma och ute i världen. Då är Corporate Storytelling med dramatiserade bilder från verkligheten en bra idé.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Matts Heijbel ansvarar för det här nyhetsbrevet och för http://www.storytellers.se
Antingen har jag jobbat hos er med Corporate Storytelling eller så har du själv anmält dig som prenumerant eller så har du gått på något av mina seminarier eller på någon av mina kurser. Eller så känner du mig helt enkelt personligen.
Vill du inte vara med så är det bara att skriva nej tack till info@storytellers.se
4 maj 2006

2 responses

  1. Jag vill gärna vara med på sändlistor och få nyhetsbrev.
    Hälsningar
    Mats Lundqvist
    Next level management AB