Svend-Erik Engh till Washington DC

Svend-Erik Engh är en av de mest kända och erfarna berättarna i Danmark. Jag har själv vid några tillfällen deltagit i samma seminarier som Svend-Erik. Om några veckor ska han vara med som skandinavisk representant i en Storytelling-Weekend i USA.


Dansk-norske Svend-Erik http://historier.dk, som kommer från underhållningsdelen i berättarrörelsen, har på senare år närmat sig företag och organisationer. I en intervju som Steve Denning http://rs6.net/tn.jsp?t=7ivblubab.0.o8yblubab.qercxyn6.403&p=http%3A%2F%2Fwww.stevedenning.com%2Fslides%2FInterviewSvendErikEngh.pdf gör med honom inför USA-resan berättar Svend-Erik om sina erfarenheter i att närma sig företag och organisationer.
Svend-Erik varnar bland annat för att storytelling i organisationer kan fara i väg i en upplevelse för stunden och att det hela sen stannar av. Man har en underbar upplevelse tillsammans, men sen då?
Jag känner väl igen det där. En gemensam upplevelse kring organisationens berättelser är inte så svårt att åstadkomma om man förstått sig på berättelser. Men att sen rita upp strategin för vilket jobb berättelserna därefter ska göra i organisationen är nästa steg i arbetet för att verkligen uppleva berättelsens kraft i organisationer.
Det är viktigt att man förstår företagens villkor och deras tvång att generera vinst. Att förstå varumärkesbyggande och kommunikationsstrategi. Däri ligger poängen med just Corporate Storytelling.