Varför organisationsstories?

Jag får ofta frågan hur man kan kategorisera stories och vissa nyttan med Corporate Storytelling. Jag brukar då börja med att säga att berättelserna finns vare sig vi vill eller inte. De handlar om då, nu och sen…senberättelsrna är de som blickar in i en tänkt framtid. Läs mer:


I organisationen finns alltså redan de berättelser som handlar om relationer mellan medarbetare, chef – underställd, organisation-kund och olika händelser av betydelse för att förstå läget och ladda varumärket. Det är bara att skörda – en konst i sig, med det klarar en Corporate Storyteller.
Med organisationens visioner och mål i botten kan vi också arbeta med att formulera visionsberättelserna. Ofta kan de konkretiseras genom att man identifierar tidiga tecken på önskvärt beteende som redan finns och så att säga exploatera det beteendet i storyformat.
De olika berättelserna kan användas i person- och organisationsutveckling, rekrytering, internkommunikation samt reklam och pr. Och inte minst ägarrelationer.
Enkelt uttryckt kan jag, tämligen osorterat, påstå det här om enkla och dramturgiskt vettigt förpackade berättelser om och från företag och organisationer:
• De verkliga organisationsberättelserna stödjer och visar sammanhang och mening
• De verkliga organisationsberättelserna kan stödja förändringsprocesser
• De verkliga organisationsberättelserna kan visa konflikter och dilemman
• De verkliga organisationsberättelserna kan underhålla och ge energi
• De verkliga organisationsberättelserna kommunicerar utan låsning vid logik
• De verkliga organisationsberättelserna är lätta att komma ihåg
• De verkliga organisationsberättelserna gör olika individer synliga
• De verkliga organisationsberättelserna förenklar en komplicerad verklighet
…de visar sammantaget ett företag eller en organisation. Befolkar dess varumärke och skickar mervärden med dess varor och tjänster och kundstories tillbaks till företaget eller organisationen.
Hur kan någon avstå från att ta detta på grundligt allvar?