Om upplevelseindustrin

Fråga:
Måste det vara upplevelseindustri för att man ska hålla på med storytelling?


Svar:
Många som jag har kontakt med har frågor om just upplevelseindustrin och om besöksnäringen. Och visst är storytelling ett bra verktyg och en fungerande metod att förmedla och väcka upplevelser vid exempelvis kulturarv, turistattraktioner, restauranger och hotel. I så fall är hela Skansen en upplevelse.
Ofta arbetar man i en slags installationsanda och försöker skapa upplevelser och intryck som folk är villiga att betala för. Inget fel på det. Det är ju en slags produkt- och platsutveckling.
Men när jag talar om Corporate Storytelling är det ofta så mycket mer och också bitvis något annat. Corporate Storytelling arbetar nämligen med själva den sanna berättelsen om företaget eller organisationen som levererar upplevelsen.
Det behöver man inte hitta på eller skapa. Det är något man letar upp. För det finns redan där.
Det kan alltså vara hur hotellet arbetar och varför man gjort som man gjort. Eller hur muséet rekryterar och lägger upp sin plan för att kunna göra just den eller den utställningen eller installationen. Alltså inte själva installationen i sig.
Däremot kan man säga att Corporate Storytelling, när det handlar om exempelvis ett företags viktigaste berättelser, skördade ur berättarkapitalet, strävar efter att väcka upplevelser kring företagets kultur och varumärke. Och att skicka berättelser tillsammans med de egentliga varorna eller produkterna.
Om man tar till exempel ishotellet. Corporate Storytelling handlar då inte om att designa upplevelsen i ishotellet utan mer om hur det exempelvis gick till när de först började se älvisen som en tillgång. Och hur de vågade ta stegen. Och hur de utvecklade råvaran isen till den internationella affär som det är i dag.
Jag hörde till exempel att Saab nyligen i samband med en bilintroduktion beställde 50 ton is från Jukkasjärvi. Att berätta om det är Corporate Storytelling om Ishotellet.